Full version: Aubergin
milla
Köpte aubergin frön för ett par år sen. Jag fick en fin planta som tyvärr drabbades av nån ohyra o dog. sad.gif
Funderade på att prova igen men den här gången inomhus vi d ett stort fönster parti med möjlighet att ta in o ut plantan lätt. Nån som lyckats o fått egna auberginer? När kan man börja så fröna. De kommer att stå mycket ljust o soligt.
Åsa, mälardalen zon 2
Inomhus är jag tveksam till att det kan fungera, aubergine brukar vilja ha starkare ljus än vad vi har inomhus vid ett fönster. Prova odla i svarta stora hinkar i soligt varmt och lugnt läge utomhus(eller i växthus) + förkultivera inomhus först, aubergine har en lång utvecklingstid. Aubergine bör du nog så nu i feb-mars. Blir det en bra solig och varm sommar har man chans att få frukter, en regnig och kall sommar är inte chansen lika god att det blir något. Odlar du i stora svarta hinkar så blir det varmare jord för växten + det går att flytta växten ifall det skulle bli en kall period.

När det gäller sortval skulle nog jag välja Vista F1 den har en snabbare utvecklingstid än Black Beauty som är den vanligaste sorten. Runåbergs fröer har Vista F1 i sitt sortiment.

http://www.odla.nu/vegt/aggplant.shtml
Sassa
Nu kommer väl Ralf att harkla sig och skryta med att han odlade auberginer på friland och fick 20 frukter per planta.
Det tycker i allafall jag var häpnadsväckande smile.gif
Ralf har du frön kvar vad var det för sort?
undrar Sassa
Ralf
CITAT (Sassa @ 06-02-2003, 07:06)
Nu kommer väl Ralf att harkla sig och skryta med att han odlade auberginer på friland och fick 20 frukter per planta.
Det tycker i allafall jag var häpnadsväckande smile.gif
Ralf har du frön kvar vad var det för sort?
undrar Sassa

ja du det kanske var nåt annat grejs jag odlade... men en sak är säker i allla fall, dessa stora saker skall skördas små...
men sort; näe ingen aning.

Så mitt referat tas tillbaka
milla
Tack Åsa! smile.gif
Stora svarta spannar har jag gott om.
Nuska jag kolla länken du gav mig, viss risk att jag beställer mer än auberginer, har redan börjat plocka åt mig fröer när jag går o handlar, jag är helt hopplös tongue.gif rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (milla @ 06-02-2003, 23:18)
har redan börjat plocka åt mig fröer när jag går o handlar, jag är helt hopplös tongue.gif  :rolleyes:

Du är helt normal! Lika hopplös som alla vi andra! tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Jag skall faktiskt odla aubergin jag med trots att det är lite chansartat. Har köpt frön till sorten Morden Midget som är den tidigaste sorten av alla ( även jämfört med de som Runåberg har)
så får vi se vad som händer. Rapport följer i höst!

Hälsar Ingrid
CarolinaM
Hej!
Jag fick små frukter på min frösådda planta förra året. Jag odlade babyaubergin och det fungerade utmärkt trots att jag sådde mycket för sent. Otroligt fina plantor med söta lila blommor. Jag hade den i mitt växthus. Funderade på om plantan gick att övervintra men slängde den till slut. Det kanske var dumt...
Jonas70
Jag sådde mina Auberginer nu i lördags. De ska få "bo" i växthuset i sommar, och det är klart att jag hoppas på lite frukt. Hur som helst är det väldigt spännande att få se resultatet.
noora
Jag hade mina i kruka på balkongen. När nattfrosten tog dem i oktober fanns det en början till frukt, stor som ett hönsägg ungefär. Jag hade gett två plantor till min mamma, hon hade dem i växthus och fick flera frukter. Jag ska vänta med vidare auberginförsök tills jag har ett eget växthus smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon