|
TeliaNet
14-07-2004, 19:21
har tittat lite på olika kryssningar och jag söker en prisvärd resa med fin båt och skärgård. birka princess t. mariehamn 800:-/person m. b-hytt. har tidigare åkt birka och det var dåligt med både höga ljud och låg standard. silja till åbo skulle kosta 2140:-/3 personer med frukost, smörgåsbord och c-hytt och buss till/från eksjö(2mil) är det då något ha?
problemet är att vi 3 här hemma ska åka med 2 andra bekanta som söker en extremt prisvärd kryssning fr. stockholm på en stor båt med mycket underhålning och dans.
eller har du något att rekommendera?
TeliaNet
14-07-2004, 20:36
nu börjar det bli akut då våra bekanta vill åka på lördag. de gav mig uppdraget att ordna det, så fort hjälp mig. jag får snart panik.
Birka brukar räknas "som sista utvägen-båtarna"... Siljas båtar liksom Vikings är väl rätt okay, om man tar de dyrare hytterna. Mvh Fenja
TeliaNet
14-07-2004, 21:38
för 2 år sedan åkte jag viking mariella till helsingfors. hytterna var OK, men nöjes utbudet var sådär.förra året åkte jag fantaasia till tallinn, och för att vara ett modernt fartyg var det inte något vidare, hytterna var OK.
när jag pratade med dem senast tyckte det att silja kryss till åbo var för dyrt.(ca 700/person inkl allt)
och ånedin-linjens birger jarl ville de inte åka.
Annars är det väldigt roligt att åka med DFDS till Newcastle. Mvh Svea
TeliaNet
14-07-2004, 22:24
CITAT (Svea @ 14-07-2004, 22:41) Annars är det väldigt roligt att åka med DFDS till Newcastle. Mvh Svea ta en titt på deras prisystem så får ni er ett skratt. nu var det så att de ville endamåst åka genom stockholms skärgård. efter vi visat gbg-kiel sa de att det var tråkigt att bara åka på öppet hav. de sa att det inte bör kosta mer än 350:-, blir snart tokig.
vihemma
14-07-2004, 22:32
Hej En höjdare är Stockholm - Helsingfors med någon av Silja Line´s Serenade, Symphony eller Europa, både sommar som vinter dock är Helsingfors likväl som Stockholm finare i sommarskruden.  Vi har åkt med alla tre några gånger styck och det är en höjdare. Både om man åker med vänner(utan barnen), eller hela familjen (eller flera familjer är också kul) eller på tu man hand så finns det alltid nåt som passar för en. Klart värt varenda slant, passa på och ring bokningen bara-för-att dom har oftast bra paket och erbjudanden.
vihemma
14-07-2004, 22:35
CITAT (TeliaNet @ 14-07-2004, 22:38) när jag pratade med dem senast tyckte det att silja kryss till åbo var för dyrt.(ca 700/person inkl allt) Oj då, går man ut på krogen blir det ju lätt den summan per pers.
TeliaNet
14-07-2004, 22:46
jag har blivit rekommenderad att åka med silja av en vän som har släktingar i finland.
de vi ska åka med åker nästan 30mil t/r i veckan till en sommarstuga. bilkostnad med bränsle och slitage på nästan ny merca är väl ca 30kr/mil. men allt är relativt beroende på vad man prioreterar.
Hannele
14-07-2004, 22:50
CITAT (TeliaNet @ 14-07-2004, 20:21) silja till åbo skulle kosta 2140:-/3 personer med frukost, smörgåsbord och c-hytt och buss till/från eksjö(2mil) är det då något ha?? 700 kr/person med bil, hytt, smörgårdsbord (obegränsat med dricka!!) + frukost är inte dyrt! CITAT (TeliaNet @ 14-07-2004, 23:46) bilkostnad med bränsle och slitage på nästan ny merca är väl ca 30kr/mil. Jag har aldrig betalat - eller tagit betalt - mer än 10 kr/mil. Om bilen är ny/gammal eller fin, har inget med saken att göra...
Mollgan
14-07-2004, 22:53
Min sambos föräldrar bor i Vaxholm, Vaxholmsbåtarna är ett bra sätt att se skärgården. De har en "räkfrossa-tur" som jag kan rekommendera. Det kostar runt 300 kronor per person och man får äta hur mycket man vill. Hälsningar Mollgan
TeliaNet
14-07-2004, 22:55
CITAT (Hannele @ 14-07-2004, 23:50) CITAT (TeliaNet @ 14-07-2004, 20:21) silja till åbo skulle kosta 2140:-/3 personer med frukost, smörgåsbord och c-hytt och buss till/från eksjö(2mil) är det då något ha?? 700 kr/person med bil, hytt, smörgårdsbord (obegränsat med dricka!!) + frukost är inte dyrt! nej, det är en kryssning utan bil. men äta och dricka obegränsat och shoppa och såva gott. den andra dagen åker man genom åbo, ålands och sthlms skärgård.
Copycat
14-07-2004, 23:01
Hejsan Claes. Jag har letat i alla dagstidningar jag hittat, men har förlagt just den jag var ute efter. Härifrån Sundsvall går det en buss ner till Stockholm. Den ingår i priset på 395:- det ingår dessutom Frukostbuffé och Lunchbuffé. Det ingick något mer också, men jag minns ju inte eftersom jag inte skulle ut och resa. Hoppas att du hittar igen vad det var. Det var ett bra pris i alla fall, tycker jag.
TeliaNet
14-07-2004, 23:01
CITAT (Mollgan @ 14-07-2004, 23:53) Min sambos föräldrar bor i Vaxholm, Vaxholmsbåtarna är ett bra sätt att se skärgården. De har en "räkfrossa-tur" som jag kan rekommendera. Det kostar runt 300 kronor per person och man får äta hur mycket man vill. Hälsningar Mollgan att ta sig till sthlm blir lite dyrt om man ska åka tåg fr. nässjö. de ville ju visst åka en finlands/ålandsfärja. ska komma i håg att det finns sån kryss på skärgårdsbåt om jag hamnar i sthlm. räkor åt jag för en stund sedan.
TeliaNet
14-07-2004, 23:07
CITAT (Copycat @ 15-07-2004, 00:01) Hejsan Claes. Jag har letat i alla dagstidningar jag hittat, men har förlagt just den jag var ute efter. Härifrån Sundsvall går det en buss ner till Stockholm. Den ingår i priset på 395:- det ingår dessutom Frukostbuffé och Lunchbuffé. Det ingick något mer också, men jag minns ju inte eftersom jag inte skulle ut och resa. Hoppas att du hittar igen vad det var. Det var ett bra pris i alla fall, tycker jag.  vekar vara ett riktigt klipp. kan varit silja eller viking, men troligen är det ånedinlinjen som de inte ville åka.
anncharlotte
15-07-2004, 08:15
Det verkar vara ovanligt besvärliga vänner du har. Jag skulle tro att dom antingen måste sänka sina krav eller betala mer. Eller kanske vänta till hösten, det är ju mitt i semestertider nu, inga rederier behöver skänka bort sina turer då.
el_fishko
15-07-2004, 08:35
det beror på om det är med familj eller jämnåriga du åker med. Åker ni me familjer så kan det nog bli så att de "prisvärda" kryssningarna blir riktigt jbbiga med tanke på att det är många ungdomar som åker på sådana kryssningar enbart för att supa. så jag tycker ni ska lägga nåra extra tusen, så slipper ni iaf bo i samma korridor som dem
TeliaNet
15-07-2004, 08:55
det är jag 18 och 4 som omkr. 40. eftersom jag åkt så mycket båt vet jag att skillnaden på A och B är ingen alls förutom fönstret i A. skillnaden mellan B och C är oftast att C är lite längre ner i båten. jag har åkt diverse båtar där kvinnor rykt i hop och slåss m.m. enda gången jag vaknat på båt är på birkas klantiga förtöjning i mariehamn. när jag åkte B-hytt på stena saga var det en del onyktra människor utanför, men det var inte så farligt. bussen t. och fr. eksjö börjar gå 9:e augusti och även det priset för 700 börjar gälla då, kanske det lugnat sig då.
Copycat
15-07-2004, 09:07
Nu Claes, har jag hittat tidningen. Ja, tyvär så hade du rätt, det var Ånedin. Vad är det för fel på dom? Jag hade själv tänkt resa med dom framöver. Finns det några skräckhistorier som cirkulerar om det bolaget eller? Jag bor ju i Sundsvall och hör inte så mycket om färjorna där nere. Jag personligen tycker att det verkar vara ett mycket prisvärt förslag, så här står det i dagens tidning : Res 2 betala för 1 23, 25, 28/7, 2-bäddshytt , dusch, wc och helpension. Då ingår välkomstdrink, smörgåsbord, frukost, skärgårdslunch och bussanslutning från Sundsvall. Allt detta för 395:-. Billigt tycker jag, men jag vill gärna veta varför ditt ressällskap inte vill åka med Ånedin.
Hej - som ålänning kan jag alla båtar utantill... Alltså: - Siljas Helsingforsbåtar är de i särklass lyxigaste men också de dyraste. Ombord torde finnas det mesta för de flesta. - Vikings Helsingforsbåtar kommer inte långt efter men eftersom Viking tillåter däckspassagerare utan hytt är klientelet lite annorlunda från Siljas, en stökigare variant. - Siljas Åbo-båtar varierar. Silja Europa är fin, den andra avskyr jag personligen, den är trång och mörk. - Vikings Åbobåtar är fina men har ofta stökiga gäster. - Vikings Cinderella och Birka Lines Birka Princess - som båda kryssar till Mariehamn - brukar inte vara fullt så stökiga sommartid eftersom många då reser för att njuta av havet och inte bara spriten. Trevlig resa! Mulle
TeliaNet
15-07-2004, 10:14
i helsingfors kostar en kanelbulle 3 euro(27sek). men visst är symfony och serenade de bästa. tror knappt man orkar springa runt i h-fors en hel dag.
Annika Ljunggren
15-07-2004, 10:57
CITAT eftersom Viking tillåter däckspassagerare utan hytt är klientelet lite annorlunda från Siljas, en stökigare variant. Även Silja tillåter däckspassagerare utan hytt. Jag har då åkt utan hytt på Silja. Annars så gillar jag Viking bättre än Silja, kanske för att jag åker Silja så ofta...  Men Silja har anslutningsbussar till många ställen i Sverige och det är förstås ett plus.
CITAT Även Silja tillåter däckspassagerare utan hytt. Jag har då åkt utan hytt på Silja. På Helsingforsbåtarna??? Det var en nyhet för mig!
Annika Ljunggren
15-07-2004, 11:07
CITAT På Helsingforsbåtarna??? Japp. Jag kanske ser så snäll ut så jag är ett undantag?
TeliaNet
15-07-2004, 12:31
ska kolla vad min vän tycker om silja festival. återkommer snart.
solkatten
15-07-2004, 13:38
Karlskrona - Polen ?? med Stena Line Inte Stockholms skärgård, men vi har skärgård här nere också, det tar säkert en hel halvtimme genom skärgården Stena Line till Polen
TeliaNet
15-07-2004, 14:08
555kr/person till polen m. stena baltica. del i 4-bäddshytt m. middagsbuffe och lunchbuffe. en natt ombord och lite skärgård i blekinge. verka inte dumt, verkar inte dumt alls. tusen tack för tipset ska genast prata med de vi ska åka med.
TeliaNet
15-07-2004, 21:51
de ville inte åka till polen och så tyckte de att det var för dyrt.
Hannele
15-07-2004, 21:54
CITAT (TeliaNet @ 15-07-2004, 22:51) de ville inte åka till polen och så tyckte de att det var för dyrt. Då åker man till St Petersburg. Varför ska dom inte köpa sin resa själva...??
TeliaNet
15-07-2004, 22:03
CITAT (Hannele @ 15-07-2004, 22:54) CITAT (TeliaNet @ 15-07-2004, 22:51) de ville inte åka till polen och så tyckte de att det var för dyrt. Då åker man till St Petersburg. Varför ska dom inte köpa sin resa själva...??  till st petersburg? hur ska man komma dit? jo de ville åka på en "billig" kryssning i genom sthlms skärgård med några i deras egna ålder för att få underhållning, dansa och äta gott.
el_fishko
16-07-2004, 07:20
CITAT (TeliaNet @ 15-07-2004, 22:51) de ville inte åka till polen och så tyckte de att det var för dyrt. 555kr/person? finns det billigare ens?
TeliaNet
16-07-2004, 07:58
nej, jag tror inte det. de sa 300:- max. skiter i de snåla äcklen nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|