Maggan H
I kohagen här växer här o där en blomma, oftast en o en, som är sååå fin! Den har precis blommat över och jag undrar så vad det är? Tyvärr ingen bild men ska försöka beskriva den: Ca 40-50 cm hög, en rak stängel som det går ut smågrenar från och under dessa kommer blommorna som i olika faser är i både gult, blått och rosa. Den liknar i sitt växtsätt kungsljus fast med längre grenar, ca 5-10 cm som blommorna sitter på. Någon som vet?
estet
Det kan inte vara Lupin??
Maggan H
Nej, absolut inte! Den är inte alls så hög eller vid heller, den består endast av en stängel som grenar ut sig ju närmre toppen man kommer. Och bara 40-50 cm hög, det ser ut som den har 3 olika färger på samma gång, fast det är nog i olika stadier av utslagna blommor. När kossona har lämnat täppan för idag ska jag gå dit o ta ett foto, men de är vissna nu.
estet
Vild chansning. wink.gif
lavendel
Det skulle kunna vara nån sorts vallört..kanske den som kallas uppländsk vallört !
Min dator har börjat lida av allvarliga ålderdomsskrämpor så jag får inte till nån bild...men sök på vallört så får du se!
Lavendel tongue.gif
Maggan H
Tyvärr är det ingen vallört heller, kan inte lägga ut nån bild här men finns i mitt album.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara Hampdån

Bilden är från denna sida om hampdån i virtuella floran:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/gale...eo/galespe.html
Fenja
Detta är Margaretas bild:

Mvh
Fenja
Viveka
Bilden ser ut som en Boraginacae av något slag.
Vallört?
Gurkört?
Blåeld?
zaaritha
Blåeld, tippar jag!
Maggan H
Tyvärr inga av dom heller. Blåeld har jag i min trädgård.
yla
kolla här det finns flera sorters kungsljus o ett av dom är grenigt kungsljus

o praktkungsljus osv wub.gif kolla på dom
Maggan H
Har kollat in alla nu och tyvärr... Alla blommar i enbart gul med en stängel typisk för kungsljus .
Maggan H
CITAT (Viveka @ 16-07-2004, 22:43)
Bilden ser ut som en Boraginacae av något slag.
Vallört?
Gurkört?
Blåeld?

Du hade rätt, Viveka, i familjenamnet, det är Boraginacae, Hundtunga/munklöss! Hittade den i Impectas frökatalog av alla ställen, fanns inte i mina floraböcker. Ska så fröer till nästa år och kolla upp färgerna ordentligt, minns 3 färger samtidigt på den men har kanske fel. Nu är den identifierad i alla fall! Tack för hjälpen alla aktiva.
Boxbum
kan det kanske vara Violkungsljus?

Kan det vara den här?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon