Maggan H
Blommar den eller hur förökar men den?
*Laika*
Hoppsan, här får man lära sig nåt nytt varje dag. Jag har alltid trott att man sår frön för att få eterneller som man sparar till torrbuketter. Eternellerna ÄR väl redan torra i blomman? Eller är det jag som är ute o cycklar alldeles? Det är inte så lätt för oss som är nya på forumet, det finns hur många frågor som helst och ännu fler svar. Hoppas att nån kan hjälpa dig (om det var så att jag hade fel). mvh.Laika
Svea
Jag köper nya när de blir för dammiga. De blommar väl innan man torkar dom tror jag nog.
Mvh
Svea
Zazu
Margareta, det är antagligen en rabatteternell
(Helichrysum petiolare "limelight")
så vitt jag vet så blommar den inte, fast det borde den ju göra eftersom man kan föröka den med frön. den är också väldigt lätt att föröka med sticklingar, det är bara att sätta dom i såjord så rotar dom sig.
den kan också övervintra om den behandlas som en pelargon, alltså klipp ner den och ställ den svalt. fast den är lättare att övervintra som stickling.
PSeterneller är inte torra från början, de plockas oftast i knoppstadiet och torkas.

MVH Zazu smile.gif
Maggan H
Ja, jag menar inte torkade eterneller! Om man ska övervintra som stickling, kan man ha den inne i bostaden då el måste den ha kyligare temp.?
zaaritha
Ställ sticklingen svalt, som redan föreslagits. De kan blomma--jag tog frö förra året av den vanliga, silvergrå, sådde i mars--nu är de fina.
Men ---bara två av kanske tjugo frö, grodde!
Maggan H
Okej, det låter bra. Hur ser blommorna ut?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon