kajsabe
14-07-2004, 21:08
Hej!
Jag har en sommarstuga i zon 5, där jag för några år sedan (3 eller 4) planterade en rosenmandel. Den växer och så, har definitivt blivit kraftigare MEN den har inte blommat.
Nu har vi av div anledningar :-) skaffat en annan sommarstuga (dit vi iofs tänkte flytta om några år) och där tror jag att klimatet är något mildare, enligt zonkartan ska det nog inte vara någon skillnad vad jag kan se, men snön försvinner ungefär två veckor tidigare och det verkar rent allmänt växa bättre och vara mildare.
Trivs inte min rosenmandel, är det egentligen för strängt klimat i zon 5? Eller tar det längre tid än 3-4 år innan den börjar blomma? Borde jag kanske flytta den till det nya huset? Skulle den trivas bättre där?
Många frågor blev det - jag hoppas någon kan hjälpa mig med råd i denna fråga!
Tack på förhand!
/Kajsa
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2004, 22:07
Zon 5 är nog på gränsen för vad rosenmandel tål ofta sägs den vara härdig till zon 4(5), så verkar den inte trivas flytta den till den mildare platsen. Rosenmandel har inte så lång livstid ifall det är en ympad variant ca 15-20år sedan börjar det gå utför och man brukar inte behöva vänta länge på att rosenmandel ska blomma. Är det mindre än 5år sedan växten planterades så borde det gå bra att flytta, Prunus som inte stått så länge i backen brukar klara en flytt. Vänta gärna med flytten tills löven faller på hösten och försök få med så stor rotklump som möjligt.
kajsabe
16-07-2004, 07:44
Tack för svaret Åsa!
Som den står nu är den ju inte till mycket glädje i alla fall så jag chansar nog på att flytta den till hösten!
Karin i Småland
16-07-2004, 08:11
Mitt Rosenmandel-träd klarade i.o.f.s första vintern hyfsat, men blommade dåligt. Andra vintern tog hårt så den sommaren hade halva trädet dött. Tredje vintern tog livet av den så nu står den där som ett klätterstöd för en Klematis istället. Jag bor i zon 4. Har efter lite sökande hört att den "knappt" klarar min zon.
wolkenkrabber
16-07-2004, 09:11
konstigt, dom säljer rosenmandel på plantskolor i östersund, så bom borde ju klara dig fin fint
Karin i Småland
16-07-2004, 13:38
Jo här säljs också Rosenmandel (fast det står ingen zonangivelse på namnetiketterna)... det märkte jag efteråt då jag kom hem med den. Trodde att eftersom de såldes här så var det givet att den även skulle kunna klara zonen.
Man ska nog kolla upp detta om inget står på medhängande etikett.
kajsabe
16-07-2004, 15:12
Jo, jag köpte min rosenmandel på en plantskola i zon fyra, men jag tror också att den deklarerades som en växt som klarade just zon 4 så det var lite av en chansning... fast ibland funkar det ju att chansa, har en ros som skulle klara zon 3 bara som trivs hur bra som helst!
Min har dött till stora delar varje vinter, men skjutit massor av nya rotskott varje år och blivit buskigare och buskigare trots allt. Men inte en enda blomma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.