Full version: MANGOLD
myskmadra
Är det nån som har nåt kul recept med mangold att dela med sig av?
Stuva och göra soppa blir lite enahanda............ smile.gif
Hälsningar!
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan använda mangold överallt där man använder spenat ex. piroger, pajer, omeletter, fiskgratäng, lasagne, pastarullar (såna med ricotta och spenat)

(och precis som med spenat så brukar det vara gott med lite muskot när man gör stuvningar, pajer, piroger mm. med mangold)
moka
Mangold pyttipanna

Senast igår gjorde jag följande. Stekte upp kvarbliven kall kokt nypotatis tillsammans med lök. I slutskedet en stor näve grovhackade mangoldblad( och lite palmkål hade jag också i). Fräste upp allt tillsammans. Lite chili,svartpeppar o salt...Lade upp på fat och toppade med lite parmesan och persilja....Nam!Gick hem även hos åttaåringen!

Se även under de tidigare nässelrecepten och byt ut nässlorna mot mangold!
tongue.gif
KURT
Koka i saltat vatten i 2 min och frysa in!
netaave
Separera stjälkar och blad, förväll bladen ca 5 min, frys in. Förväll stjälkarna i samma vatten som bladen i 15 min, frys in.
Bladen används på samma sätt som "spenat" och stjälkarna som "sparris" båda kan med fördel wokas.
myskmadra
Tack för tips! Lite ska jag frysa in och "mangoldpyttipanna" blir det imorgon tror jag - dock utan palmkål men kanske med grönkål!?!. Grönkålen älskar visst det har regniga vädret som har varit i sommar. De står som små träd och växer så det knakar smile.gif "nästan"
Hälsningar!
myskmadra
En dag med inspiration att laga mat gjorde jag piroger på följande sätt:
Först jäste jag en vanlig pizzadeg med lite extra olja.
Som fyllning hade jag tidigare gjort iordning
1) Ett grönsaksfräs bestående av olivoljefrästa mangoldstjälkar i bitar, grovriven morot, hackad lök och mot slutet mangoldblad. Kryddor i fräset: gurkmeja, bockhornklöver, spiskummin, senapsfrö, curry, vitlök, ingefära, chili och persilja. Lite vatten hade jag i medan det puttrade samt lite råsocker.
2) Kokt råris
3) tofu skuret i småbitar.
Degen kavlade jag ut och skar ut kvadrater; varje fick en klick av varje fyllning. Vik ihop o tryck till med gaffel längs kanterna.
pirogerna gräddade jag sedan i ugn runt 200 gr i 10-15 minuter.
Får jag säga det själv så tycker jag att de blev goda. rolleyes.gif rolleyes.gif unsure.gif Funkar bra som utflyktsmat till exempel, när väderleken inbjuder.... smile.gif
netaave
Har använt förvällde mangoldstjälkar i sallad, ex baconsallad, med isb.sallad, gurka, tomat, äggklyftor, champinjoner och ris. Baconet ska vara knaprigt. Jättegott.
qonos
koka i saltat vatten

koka råris

stek upp råris, gullög, vitlök, svamp och krydda med salt o peppar och sojasås.. gör små "kåldolmar" av dom och in med dom i ugnen sserveras med grönsallad

eller

koka i saltat vatten
hacka gullök, mangold blad, vitlök tofu och stek upp det lite lätt i en salig röra, krydda med lite salt och peppar, ja just det glöm inte några matskedar tomatpuré.

gör en pajdeg i en form och lägg i rörad täck med tomatskivor. in i ugnen i en 30-40 minuter 175 grader

hur mums som helst! gjorde samma sak själv igår fast då med spenat istället.
Beatrice
Dagens mat var en gratäng på grovrivna mangoldblad som jag fräste med salt och peppar tills de bar genommjuka. Lade bladen i botten på en ungsfast form. Stekte lite skinka (går lika bra med ex. kassler) och lade ovanpå mangolden. Sen var jag lat och vispade ihop pulvermos som kryddades mes smör, salt & peppar samt muskot (brukar ta hälften vatten och häälten mjölk till moset så blir det ätbart)- Lade moset övert och rev på lite ost och in i ugnen tills det hade fått fin färg. Detta åts även av 3-åringen och 1½-åringen samt sambon.

Resten av min mangold skall jag nog frysa in enligt tipsen ovan, mangolden har växt som attan i mitt land.
netaave
Hittade de här i min recepttråd, har aldrig gjort den själv, men ska nog det i morgon.

MANGOLD- OCH LÖKPAJ

1 förgräddat pajskal gjort på 1,5 dl vetemjöl 1,5 dl grahamsmjöl 50 gr margarin 50 gr kesella och 1 tsk salt. Ev lite vatten om den känns hård

Fyllning:
300 gr mangold

200 gr salladslök

2 vitlöksklyftor

olja

salt och peppar

3 dl grädde

3 ägg

100 gr riven ost

Sätt ugnen på 200 gr.
Skölj mangolden, skär den och löken i bitar. Fräs detta med vitlöken några min i olja tills de mjuknat. Krydda.
Vispa samman ägg och grädde.
Fördela grönsakerna i pajskalet, häll på äggstanningen och strö över osten.
Grädda i 30-40 min tills den fått fin färg och stelnat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon