|
lindastina
15-07-2004, 06:22
Jag vill ha MASSOR med lupiner. Bakom huset i en rabatt utmed husväggen växer en liten grupp lupiner. De är gröna och täta tidigt på året och de blommar så fint när det är dags. Jag vill ha lupiner längsmed hela baksidan och har köpt en påse frö med blandade färger. Jag har petat ner några frön bakom krassen redan och kommer så resten frampå hösten, när krassen gett upp. Min vision är att hela bakväggen ska grönska och prunka av lupiner i alla de färger. Svägerska bleknade: du kommer få lupiner överallt! Men om jag tar bort blommornas fröställningar och så klipper vi ju gräs och rensar ogräs som vanliga människor: nog kan man väl ha lupiner? Eller? Det är väl en trädgårdsväxt, inte ogräs? Även om det nu råkar vara en livskraftig trädgårdsväxt. Det verkar så lättskött och behändigt. Och så är de så in i Norden vackra!!!!!
Klipper du bort fröställningar kan det fungera,de lupiner du köper är inte vilda.Jag har några vilda på min vilda delen av trädgården,klipper av fröstängeln så fort de har blommat över då funkar det. Lupiner är inget ogräs,bara en växt med enorm spridningsförmoga.
pepparmynta
15-07-2004, 07:35
Visst är Lupin en trädgårdsväxt. Jag tror att en orsak till att många tröttnar på dem är att de faktiskt ser väldigt trista ut när inte de vissnande blomställningarna tas bort. Får de stå på det viset blir det desutom inte nya blomknoppar! Lupinen har en lång och rik blommning om de vissnande blomställningarna tas bort kontinuerligt.
Själv har jag en Röd och två cremevita med ljusgult.
Lady Hamilton
15-07-2004, 08:34
Där jag bor växer den vilda varianten i 1000-tal överallt, och ingen vad jag hört har besvär av dem. Det är som du säger att man klipper ju gräset och rensar där det "ska vara ordning" i övrigt låter man de växa fritt. Jag själv har "sått frön" uppe i vår skogsglänta. Och många med mig har de på egna tomter. Hälsningar Hamilton
Kan inte låta bli att svara ... "Ogräs" eller inte, beror ju på vad man har för förväntningar, och plats att odla på. Har man en enda rabatt, och vill ha ett par rosor tillsammans med nån perenn, ska man ju inte välja växter som brer ut sig som lupin. Men har man ett stycke mark som man vill ska översköljas med blommor, så finns det ju inga bättre än sådana sorter!!! Lättskötta, trivsamma, tåliga, tacksamma, prunkande!  Dessa växter som "växer som ogräs" - är så oerhört tacksamma, och mina favoriter. Fast, jag är förstås ingen typisk trädgårdsmänniska, bara blomsterälskare. Själv har jag hav av knölklocka, färgkulla, blåeld, och har börjat med ett par lupinplantor - som jag förväntar mig ska sprida sig på några år. Jag låter dem växa i gräsmattan (från början ett litet uppgrävt område så de får fäste)och klipper helt resolut kring deras område, med gräsklipparen. När de blommat ut, slår jag med lite och klipper sen över alltsammans. Ett "lupinhav" är otroligt vackert! Och bra snittblommor är de också, bara plocka in och njuta, i överflöd. Lycka till lindastina! /amaira
 jag älskar lupiner dom är perfekta i slänten o då dom blommat över så går jag me machete o hugger av fröställningarna så är det grönt o vackert ändå för bladen är ju så granna o så blommar dom om här har jag en som står själv o prunkarskulle inte vilja vara utan dom o vill man inte ha den på en plats så e de ju bara att klippa
fiffigafrun
15-07-2004, 10:09
Ogräs eller ej, jag tycker de är jättefina. Jag vill också ha massor på en del av allmänningen bakom vår tomt.
Har frösått "tama" och grävt upp vilda o försökt plantera in men det går trögt för rallarrosorna tar över allting som växer där (i det fallet kan man prata om ett verkligt ogräs... ).
Näääää ... nu har du "fuskat" ... Vilken BILD!!! *förälskad*
CITAT (amaira @ 15-07-2004, 11:11) Näääää ... nu har du "fuskat" ... Vilken BILD!!! *förälskad* ja fast bara lite för fjärilen va där då jag fotade men ville inte riktigt bli så som jag ville så jag satte dit den men verkligheten va sådan så de e inge ljug
"Verkligheten finns i betraktarens öga". Nog ser jag att det är "verkligt"!!! Ibland behövs det "fusk" för att visa vad man ser!!! Tack för din visning, Oldwolfie!
Lady Hamilton
15-07-2004, 10:26
Har frösått "tama" och grävt upp vilda o försökt plantera in men det går trögt
Jag "srödde ut" massor med frökapslar och fick till ett härligt blomster hav. Men det kan ta 2 år innan man får se "effekten" iallafall var det så för mig
Hälsningar Hammis
Hannele
15-07-2004, 10:27
CITAT (lindastina @ 15-07-2004, 07:22) Svägerska bleknade: du kommer få lupiner överallt! Men om jag tar bort blommornas fröställningar och så klipper vi ju gräs och rensar ogräs som vanliga människor: nog kan man väl ha lupiner? Ja, jag gör precis så, med många blommor; klipper bort fröställningarna.
När ska man skörda frökapslar och så vilda lupiner? Vår slytomt behöver kultiveras, men jag vill gärna att den ska fortsätta att vara vild...
jag tror att du ska skörda fröna då du kan höra hur de knäpper i frökapslarna om du sitter mitt i ett lupinhav för då e dom mogna
men om du inte har tid o sitta o lyssna till knäppningarna så kan du börja skörda fröna då du ser att en o annan skida börjat öppna sej o så e de bara att kasta ut dom däär du vill ha dom för då gör du precis som naturen själv
krellus
17-05-2005, 14:56
Lupiner sprider sig som sagt "väldigt" bra men det är ju sååååå fina om de växer på rätt ställe.
Hur är det, är lupiner två åriga eller kan de bli äldre? Ibland ser man ju helt enorma exemplar och de känns som om de borde vara bra mycket äldre än 2 år...
Jag vill också ha lupiner i min trädgård... /Aurora
CITAT (lindastina @ 15-07-2004, 07:22) Svägerska bleknade: du kommer få lupiner överallt! Men om jag tar bort blommornas fröställningar och så klipper vi ju gräs och rensar ogräs som vanliga människor: nog kan man väl ha lupiner? Eller? Det är väl en trädgårdsväxt, inte ogräs? Även om det nu råkar vara en livskraftig trädgårdsväxt. Det verkar så lättskött och behändigt. Och så är de så in i Norden vackra!!!!!  Ogräs är för mej allt som växer på fel plats... Allvarligt talat - vilket konstigt ord "ogräs" är. Vad betyder det egentligen??? "Icke gräs" eller??? I så fall skulle ju allt som inte är gräs vara ogräs.... /Stina
Tack Wolfie!
Här ska lyssnas! :-)
Diabolique
17-05-2005, 16:07
När jag köpte frön till lupiner så berättade expiditen att lupiner vill ha en speciell bakterieflora i jorden där de växer.
Och enligt henne så bildas bateriefloran naturligt där det växer lupiner.
Hennes tips var att ta jord från ett ställe där det redan växer lupiner och sedan blanda en näve jord i gropen när man planterar plantorna eller sätter fröna.
Jag gjorde som hon sa och lyckades. Min mormor försökte utan att göra så och misslyckades flera år i rad...
Så det kan nog ligga något i det.
Mina lupiner fick sin egen slänt precis utanför mina föräldrars tomt. Och det blir vackrare för varje år med dessa förvildade växter.
Supertips! Du ska jag gräva upp ett halvt bestånd i stugan!
GrönAnna
17-05-2005, 20:14
Jag älskar mitt lupinhav! Det har fått sköta sig själv, för det är alldeles för många frökapslar att klippa av... Jag har fått rådet att slå det med lie när det blommat över, men eftersom jag ännu inte lärt mig denna sköna konst, så blev det inte av i höstas. Och precis som Oldwolfie skrev blev det ett fasligt knäppande när frökapslarna sprack upp! Nu är årets hav på väg upp, och det ser ut att vara lika mycket som förra året - minst! 
Så otroligt läckert med ett lupinhav! Ett sånt bara måste jag ha på baksidan neråt skogen. Tur att jag både förkultiverat och direktsått lupiner nu och i sommar ska de få sprätta iväg sina frön hur mycket de vill! hoppas att de gillar jorden också, den kanske är lite väl lerig. Vad gillar de för typ av jord, nån som har en aning?
förr slog jag alltid mitt lupin hav me lie o krattade men numera går jag på vintern o våren o tar av de torra stänglarna man orkar juinte lika mycke ju men de blir fint iallafall naturen kan själv
oså tror jag att dom e fleråriga för dom kommer tebax de finns ju vissa man gillar extra mycke o som man låter stå på speciella ställen o dom komme r lika troget som pioner o andra perenner
GrönAnna
17-05-2005, 22:23
Det funkar säkert Norrbottens-Magdis! Hos mig är det tung lerjord, och det verkar de ju trivas i. Men jag undrar om lupinerna verkligen är särskilt kräsna? Man ser dem ju lite varstans, utmed vägrenarna brukar de ju vara fantastiska, fast miljön ser torr och mager ut. Det kanske är det där med bakteriefloran, som Diabolique skrev om?
Magnolia
18-05-2005, 08:17
På min mammas sida är alla extremt ointresserade av trädgård. En enda lärdom om trädgårdsarbete har jag fått med mig därifrån: om du ser en lupin eller björnloka ska du göra vad du kan för att utrota den.
Det sitter fortfarande djupt rotat, men jag börjar vekna vad det gäller lupiner. Nu ryser jag inte bara av obehag när jag ser dem, utan tycker också att de är vackra. Det är ett framsteg för mig!
jag ska plantera lupiner snart... men jag har en pytteliten trädgård, är tricket för att förhindra översvämning att knipsa bort frökapslarna?
Irene_L
18-05-2005, 13:07
Ibland kan det vara svårt att få lupiner att börja gro speciellt om man vill ha dom på ett speciellt ställe. Jag lägger då fröna i vatten ett dygn . Då brukar dom gro så snällt. Kommer det plantor på "fel" ställe tycker jag att det går lätt att ta bort dom, Jag tar också bort fröställningen innan den släpper iväg sina frön om jag inte vill att den ska sprida sig just där. mvh Irene
Vi här mängder av vilda lupiner, blåa och rosa. Det är ju skillnad mellan blå och blå och rosa och rosa! Eftersom de blåa dominerar och gör att de rosa ser smutsiga ut, gräver jag upp alla rosa och flyttar dem. Ifjor köpte jag 2 portioner trädgårdslupiner, sådde dem (efter blötläggning) och har nu ca 30 nya lupinplantor som snart kommer att bekänna färg. Hoppas på många ljusa och vita som jag tänkte plantera utmed husväggen; passar fint till falurött. Under takskägget kan det vara riktigt torrt men det klarar de tydligen galant (tjocka rötter). Jag kan även tänka mig plantera några illröda bland de blåa. Eller några vita bland de rosa. Och så tänkte jag föröka dem jag gillar bäst med rotbitar. Tror ni det funkar? ]-[ildeQ
lupiner ska gilla mager mark o vill inte ha för mycket näring därför är dom jordförbättare o mina lupiner kryper så sakta neråt hagen fö r jorden kanske blivit för bra uppe på toppen undrar vart dom ska ta vägen för i hagen gödslas de friskt av hästarna så dom kanske håller sej på slänten eller så kommer dom upp igen om ett tag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|