Full version: Pelargoner
Ewa L
Köpte förra året 4 rotade sticklingar av Pelargoner (fråga mig inte vilken sort). Har tidigare inte varit så förtjust i dessa blommor. Alltnog, de växte och blommade med överdådig kraft hela sommaren.
Har läst på detta toppen-forum hur de skall övervintra. Tittade till dem igår med en liten skvätt vatten.
En var död men de andra levde och hade börjat skjuta iväg med vad jag bedömde som toppskott.

Nu till min fråga: Jag skulle vilja knipsa av dessa för att få "mammorna" lite knubbigare, men vill också ta hand om barnen. Hur gör jag det på bästa sätt. Sätta i vatten för att rota sig? I såjord direkt?

Från en nybliven pelargonfantast! wub.gif
hans-Ålösund
Du ska toppa pelargonerna så att det blir kvar någon centimeter och skotten du får kvar skall du putsa så att det blir kvar den grönaste och kraftigaste biten med fyra blad som du kan sätta i en kruka med lätt jord för groning-gärna med en plastpåse hängande löst över på en blompinne.
Toppa gärna det lilla skottet direkt så att du sätter bara "mellanbiten".
Byt till större kruka om någon månad när det blir trångt med rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon