Full version: Fingerborgsblommor
Saffran
Hej!
Har under flera år försökt att få fingerborgsblommor att överleva i min trädgård. Har både satt frön och köpt plantor. Ingen har dock överlevt vintern så jag har aldrig fått några blommor sad.gif
"Allt" annant överlever dock snällt, tex Lavendel som väl inte skall vara säkert härdiga uppe hos oss.
Någon som har något tips för mina nysådda plantor?!
Skall jag täcka dem på vintern?
Annat förslag?

Tacksam för hjälp!

Mvh!

EvaLis
Hannele
CITAT (Saffran @ 15-07-2004, 11:29)
Någon som har något tips för mina nysådda plantor?!

Du ska inte täcka... utan ha dem torrt, de ruttnar annars.
Jag skakar av fröställningar på berget, torra väggrenar, lite varstans.

amaira
Vill du ha frön, kan du få några tusen (att prova dig fram med tongue.gif ), om du pm:ar mig.

/amaira
Ewa L
Första året jag bodde i mitt hus köpte jag också plantor, men de återkom inte. Däremot har det självuppstått på lite lustiga/olustiga ställen. De ruskar jag av varje sensommar där jag vill ha. Och de kommer i mängder!

Du vet om att de är 2-åriga? De kanske "finns där men syns inte ändå", bara rosetten? unsure.gif
Gossen Ruda
För att sammanfatta lite. rolleyes.gif Fingerborgsblomma brukar inte vara svår att hålla vid liv men det gäller ett par saker. Den är tvåårig så man måste låta den få en chans att fröa av sig. Klipp inte bort fröställningarna förrän dom fröat av sig. Rensa inte bort småplantorna som ser ut som rosetter. Den trivs mao inte i en välstädad trädgård. Sen finns det en möjlighet att du har för fuktigt så att plantorna som skall övervintra ruttnar bort.
Blomstertanten
Har inga som helst problem med fingerborgsblommorna. Dom växer "som ogräs" här, både i torra och fuktigare lägen .
renate
CITAT (Blomstertanten @ 15-07-2004, 23:23)
Har inga som helst problem med fingerborgsblommorna. Dom växer "som ogräs" här, både i torra och fuktigare lägen .

Samma här,jag måste dra upp en del plantor så att det inte blir för många.
*Laika*
Oups, har jag gjort bort mig nu igen. Jag som tyckte att jag vart så duktig o fått bort nästan all kirskål på VISSA ställen, o gjort omplanteringar o allt. Sen läser man inläggen o skrattar när nån skriver att dom kanske tagit bort lilla rosetten (hur klantig kan man va på en skala?) Jag har flyttat klart alla blommor jag hade utom det jag rensade bort som ogräs (hoppsan, så det kan gå!) Det växer bra i dom nya rabatterna, men mina fingerborgsblommor lyser med sin frånvaro till min stora sorg. Jag hade sparat ihop ganska många olika färger, snyft. Skrattar bäst som skrattar sist. mvh. Laika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon