Eva Swahn
Letar på den danska rosensidan "Rosenposten":
http://www.rosenposten.dk/
Men hittar inte "Finlands vita ros".
Är det samma ros som "Polstjärnan"?
Fenja
Ja!
Mvh
Fenja
Eva Swahn
Oups, det var snabba besked!
Tack!
fiffigafrun
Nä, men det är det väl inte va? Polstjärnan är ju vit och klättrande och Finlands vita ros heter väl Plena nånting tror jag och är mer krämvit...
ester
CITAT (fiffigafrun @ 15-07-2004, 13:06)
Nä, men det är det väl inte va? Polstjärnan är ju vit och klättrande och Finlands vita ros heter väl Plena nånting tror jag och är mer krämvit...

Flora Plena! Jag har en sån och det är en buskos och inte nån klätterros. Den är cremevit och har runda, ganska små blommor. Blommar i maj/juni och doftar.
Betty
Rosa beggeriana 'Polstjärnan' syn. 'Wasastiernan' är en klätterros.
Rosa pimpinellifolia alba 'Plena', Finlands vita ros är en av många pimpinellrossorter (i Finland heter den Midsommarros).
kerstin z5-6
De är Inte samma ros
Fenja
Oooups! I handelsträdgården som jag arbetade flera säsonger i sa de att Polstjärnan var identisk med "Finlands vita ros"... Men till och med jag ser i min rosbok nu när jag kollar att ´Plena´är Finlands vita ros och inte särskilt hög. Undrar hur många kunder som fått fel.....?!!
Tur att ni som vet kom på mig! biggrin.gif
Mvh
Fenja
ester
CITAT (Fenja @ 15-07-2004, 20:21)
Men till och med jag ser i min rosbok nu när jag kollar att ´Plena´är Finlands vita ros och inte särskilt hög.

Den buske jag tagit mitt skott från var minst 2 meter hög och pappa klippte den för att den inte skulle bli för stor. Den var planterad på 40-talet och växte i jättedålig jord.
Hannele
Nej, inte samma. Rosa beggeriana 'Polstjärnan' kan klättra flera meter.
Här min finska midsommarros, Rosa pimpinellifolia 'Plena':

Med vit spindel.
Hannele
Midsommarrosen, Rosa pimpinellifolia 'Plena'
kan bli 2 meter även i torftliga förhållanden. Doftar ljuvligt!

Lena N
CITAT (Fenja @ 15-07-2004, 20:21)
Oooups! I handelsträdgården som jag arbetade flera säsonger i sa de att Polstjärnan var identisk med "Finlands vita ros"... Men till och med jag ser i min rosbok nu när jag kollar att ´Plena´är Finlands vita ros och inte särskilt hög. Undrar hur många kunder som fått fel.....?!!
Tur att ni som vet kom på mig! biggrin.gif
Mvh
Fenja

Slutsats - vill man vara säker ska man kolla i böcker och här på Odla. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon