Full version: Flugor & tändstickor
ifibi
Hej!

Jag har fått sådana där äckliga små flugor i mina krukväxter. mad.gif

Jag har hört att man kan prova att sätta ner tändstickor i krukorna. Flugorna skall tydligen inte gilla det, eftersom de inte gillar svavlet i tändstickorna.

Nu kommer min fråga: kan man sätta tändstickor i krukor med växter som man kommer att äta, eller finns det andra knep att bli av med dessa kryp?
Fenja
Sök här på forumet, på bananflugor tror jag, så hittar du information om detta. Det diskuteras nu och då. Sök även längre tillbaka än 30 dagar så får du flera träffar.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Sorgmyggor heter de små svarta flugorna som irrar runt krukväxterna. Själv vattnar jag bort dem med nematoder, (små rundmaskar som tar död på sorgmyggans larver). +I sådder sätter jag upp gula klisterlappar som fångar upp ev. sorgmyggor från såjorden.
katjoh
Just i år har jag också problem med mycket småflugor i krukväxterna. Var kan man köpa sådana nematoder? Weibulls? Lantmännen? Plantagen? Blomsterlandet? Är de dyra?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är Weibulls som har nematoderna i sitt sortiment. Nematoder är en färskvara så det är inte säkert att butikerna har hemma i butiken. Säljer butiken Weibulls produkter borde de kunna ta hem på beställning.

Även Wexthuset säljer nematoder på postorder i sin wexthusbutik och de tar 73kr för en påse som räcker till ca 30 normalstora krukväxter.

Här kan man se och läsa om produkten i wexthusbutiken:
http://www.wexthuset.com/default.asp?sp_pi...sp_product=1033
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon