Full version: Hemma!
andreas i uppsala
Nu har jag kommit hem från Franker riket. Det blev en resa genom hela frankrike från sanlis i norr till hyeres(hyeres les palmiers) i söder, också känd som palmstaden tongue.gif. Jag upptäckte såklart frankrikes motsvarighet tiull the palm centre endast 150 meter bort. Kan ni gissa vad jag gjorde? tongue.gif En sak är säker och det är att jag har sparat enormt mycket pengar
biggrin.gif vilket aldrig är fel.

Nu måste jag gå och klippa gräset. Det är rena djungeln på baksidan, mer än vad jag tänkt mig
Copycat
Välkommen hem Andreas ! Du har väl tagit lite fina bilder åt oss som varit hemma i regnrusket? wub.gif
el_fishko
hej,

jag har fått en grodd på en av mina dvärgpalmsnötter.
hur ska den behandlas nu?
Blomstertanten
Välkommen hem andreas ! Har saknat dej ! smile.gif
TeliaNet
det har varit snack om palmer här medans du var borta, så lite har du missat andreas.
andreas i uppsala
jag har nog missat en hel del. Förra året missade jag att janne i mitt i naturen dog. Jag skulle gärna missa lite mer palmsnack för att se lite mer av den här

Visst är den vacker(jubaea chilensis) och framför allt härdig. den anses vara härdig till -15(-20).

Men den växer så förbannat långsamt och är därför extremt dyr, men jag ska köpa en nu i höst eller i vinter. jubaeans stamm kan bli 1-2 meter bred! wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
TeliaNet
jo andreas, när vi nu är på ämnet palmer så undrar jag om kokosnötter, är de från palmsläktet eller annat släkte?
och var får man tag i ett kokosnötströd?
alex
Välkommen tillbaka andreas! Vill du byta till dig några små eucalyptusplantor till våren mot några små palmer, typ trachycarpus fortunei och/eller sabal minor? Jag har fått mina eucalyptusfrön att gro, jag har 4 st små plantor av bl.a. eucalyptus regnans som är ganska härdig, men kanske inte den härdigaste... Jag vet en plats med gynnsamt klimat(kinnekulle biggrin.gif ) Som jag kanske kunde plantera en och få den att överleva. Eucalyptus regnans är som du kanske vet världens största träd som kan bli upp mot 150 meter högt! En annan sort jag har är Eucalyptus viminalis, som är den mest snabbväxande eucalyptusen, upp till 3 meter per år! Jag har även en eucalyptus mix med köldhärdiga sorter som bl.a. troligen inkluderar Eucalyptus gunni, Eucalyptus debeuzvelli m.fl. Så av de jag än har lyckats få att gro är 3 av 4 okända vilken art av eucalyptus det är!

Jag har fikon, "Brown Turky" som jag köpte på utförsäljnuing för 65kr, Passiflora caeruela, som jag hittade på Ika Maxi för 69kr och även 2 småttingar av den som jag har drivit upp från frön.

Nu på söndag ska jag åka till Öland och praktisera på västra sörby vingård, tills på onsdag är det tänkt. Där kanske jag kan ta en del sticklingar av olika sorter. Sen i november ska jag få 44 vinsticklingar(av 11 olika sorter) från Norge, som du vet har ett sämre sommarklimat än Sverige, och de flesta av de jag kommer att få hinner att mogna i Norge så de hinner nog mogna även här även dåliga somrar, som denna.

Fårgan är ju bara var man ska plantera alla om alla sticklingar tar sig... Då det är ganska mörkt i november och vindruvesticklingar behöver en hel del ljus för att ta sig, så kommer jag att köpa ljusrör avsedda för plantuppdragning till mina sticklingar.

Jag har fått erbjudande av släktingar och en vän att odla på deras mark.

Och jag vet även en perfekt plats för att odla vindruvor på vid en sjö. Platsen är en bergvägg med ett stup, upp till mellan 5-10 meter ner mot marken. Fördelarna är det att den platsen har mycket av sol och eftersom att det är en ganska stor bit av vindskyddad mark med granitsten några få cm ner i marken, så blir det kanske 3 grader varmare i medeltemp natt och dag där uppe än någon annanstans i närheten! Nackdelen är just det att det är ett tunnt jordtäcke över granitsten som troligen kan bli väldigt kall på vintern, med alltför många minusgrader för att rötterna till vindruvor ska klara sig. Det man kan hoppas på är att plantan hittar någon spricka i granitstenen och lyckas leta sig nedåt där det inte är lika kallt för rötterna.

Om du undrar var i från som jag har beställt sticklingarna till vinplantorna var det från rusvik vinplanter

Detta blev ett långt inlägg men jag hoppas att du orkar läsa det.
alex
Kokosnöttsträd hör till palmsläktet - Palmae och kunde för ca ett år sedan att köpa på ikea, men du kanske kan beställa över internet, sök på google efter typ: kokonutplant+buy eller något sådant.

Andreas, visst kände jag i gänn jubaea chilensis!

Intresserad att byta till dig små eucalyptusplantor i vår?
TeliaNet
CITAT (alex @ 15-07-2004, 23:35)
Fårgan är ju bara var man ska plantera alla om alla sticklingar tar sig... Då det är ganska mörkt i november och vindruvesticklingar behöver en hel del ljus för att ta sig, så kommer jag att köpa ljusrör avsedda för plantuppdragning till mina sticklingar.

lysrör till växter är dyra och har dålig verkningsgrad.
fluora77 ger 1400 lumen,
840 ger 3350 lumen.
840 har ett spektra som liknar växtlysrörens, men som begåvats med att de är standardlysrör som är lätta att få tag på och har högre ljusflöde.
skillnaden är att 840 även ger grön/gult ljus som växterna inte utnyttjar.
andreas i uppsala
ja cocos nötter är palmer. De härdigaste cocos nötterna kan klara av någon minus. cocospalmer är väldigt vanliga i affärerna. Det brukarvara en liten orange plastkruka med en stor rund nöt i och ur kommer/står en liten palm. De brukar inte kosta mer än 100-200 kr här i sverige. problemet är bara att de kan bli 30 meter höga!

Alex, nej det blev inga vinsticklingar. Jag tyckte inte det behövdes när jag i saint emilion köpte tre vinstockar av sorten Merlot! Stammarna är ca 20-30 cm höga. Nej.. jag gjorde inte av med hela reskassan. De kostade bara 2.50€ och 3€ styck tongue.gif tongue.gif Det är inte precis ett eller tvååringar heller. Du/ni kan få se på bilder senare. De är alla tre stöpta i stearin. Just dessa merlot'er kommer från en av den bästa vinplatsen i Bordeaux. De är förmodligen grand cru smile.gif

Trachycarpusfrön (och andra palmfrön,cypressfrön etc) har jag nu gått om. Jag har ca 100-120 st trachycarpusfrön just nu efter ett mycket lyckat år.

När jag var på plantskolan i Hyeres(les palmiers) passade jag på att köpa en butia capita, en chamaerops humilis cerifera och en trachycarpus takyl. De är alla ca 3-4 år och kostade mig inte ens 100 kr styck. I england och i resten av europa/usa hade de kostat det tredubbla, så jag är helnöjd biggrin.gif

Ha det så bra på öland. Hoppas du får skörda något vin i år. Det är nämligen den sämsta sommaren på 78 år, i alla fall här
TeliaNet
CITAT (andreas i uppsala @ 15-07-2004, 23:49)
ja cocos nötter är palmer. De härdigaste cocos nötterna kan klara av någon minus. cocospalmer är väldigt vanliga i affärerna. Det brukarvara en liten orange plastkruka med en stor rund nöt i och ur kommer/står en liten palm. De brukar inte kosta mer än 100-200 kr här i sverige. problemet är bara att de kan bli 30 meter höga!

30m, inte att tänka på att ha i möblerade rum efter några år.
går det klippa ner den så den ger nötter och klara livet vid 2m?
alex
Du menar väl trachycarpus takil?

Väldigt billiga växter du fick tag i, jag är avundsjuk!!! I.o.f. så kommer jag att få vinsticklingar i november för 5kr styck tongue.gif !
Det du menar med stöpta i stearin är troligen att de är ympade och att man har tagit stearin över för att den inte ska torka ut.

Jag kommer ju inte vara med på skörden, då den sker i oktober eller möjligen i början av november om det bli någon skörd i år på grund av denna sommaren, men var det inte den sommaren med minst temperaturer över 25 grader sedan 1928, d.v.s. sämsta sommaren på 76 år, eller?

Men om du menar skörda druvor på mina rankor så tror jag att jag kommer att få skörda, då de flesta druvor jag får i år är i min sommarstuga vid en sjö, som troligen är frostskyddad till i alla fall oktober, ofta längre och eftersom att de druvorna om de inte hade ätits upp av fåglarna varit helt mogna till kanske 10 september förra året så hinner nog de att mogna även i år.

I november får jag sorterna:
Kuzminski, Nero, Somerset
Seedless, Alijoshenkin, Veldze, Hasansky Sladki, Jubilei Novgoroda, Korinka
Russkaja, Don Muskat, Rondo och Merlot.

Många av sorterna har du kanske inte ens hört talas om förrän nu, men du kan läsa lite om dem på "rusvik vinplanter hemsidan".
alex
Nja, De kan nog inte få några nötter om de är 2 meter tyvärr, Och jag vet inte hur de påverkas av nedklippning, troligen tycker de inte om det så det går nog inte ha kokosnötspalmer inomhus om man vill få frukt. Du kan ju ha kokosnötspalmer, men då får du problem med storleken efter ett några år.
andreas i uppsala
jo, det är takil (fel tangent) den heter. Storebror trachycarpus.

Nej jag kan knappt någon av de där. Jag kan inget om amerikanska och rysska hybrider. Jag håller mig till de äkta sorterna/hybriderna som pinot gris,pinot blanc,merlot,chardonnay etc, eller ska jag vara ärlig så är jag mest intresserad av dessa.

Det var värst vad sen de skördar på öland. I bourgogne skördar man i september och början av oktober
alex
Förra året skördade de Leon Millot druvor den 8 oktober tror jag att det var, det var i alla fall i början av oktober. Varför de skördar så sent beror på att Leon Millot är en sen sort. De har även tidigare sorter men de hade inte etablerat sig tillräckligt bra för att ge frukt.

Jag pratade om när jag trodde de skulle mogna i år p.g.a. sommaren som har varit ovanligt kall och det är alltså inte normalt att de mognar så sent som i november om de nu skulle göra det i år.
alex
Alltså skördar de normalt sett kanske i mitten av oktober på öland, om det är en normal sommar. De fick 70 kilo druvor förra året.
andreas i uppsala
Va!? 70 kg för en vingård. Den vingården måste vara LITEN. Om de skördar i oktober då är det stor chans att hela skörden blir för störd. Druvorna är inte särskilt härdiga. Men Öland är Öland. September är inget att oroa sig för när det gäller frost, i alla fall längs kusterna och här i mälardalen(tack gode gud för mälardalen). Annars hade det varit svårt för dem.

Varma torra och soliga somrar i sandig jord ska det vara, vilket det INTE har varit i år.

De skulle inte kunna hinna mogna till november. Druvorna kommer ionte kunna överleva till november, inte ens i bourgogne och i Bordeaux kan man vänta till november för då är risken stor att man står där utan något 2004 alls
alex
Förresten Andreas, Jág vet var man kan få tag i chicago hardy, har själv funderat på att beställa men har inte gjort det än. hartmannscompany Är en länk till det fikon som du verkar vilja ha.
alex
Intressant?? Och det med skörden, det var första skörden och långt ifrån alla plantor gav frukt, kanske bara mellanen 5del till 10del
andreas i uppsala
chicago hardy är jag inte ute efter längre. Den svenska tullen,friskförklaringsbevisen etc kostar för mycket. Jag ska få rotade sticklingar från ö-vik. Det lär jag klara mig bra på.

Ok, så vingården är alltså nystartad. De lär trivas väldigt bra där. Sol,värme och kalhaltig och riktigt fattig jord.Glöm inte att ta bilder.Jag älskar Öland
alex
Fördelen med chicago hardy är det att en är troligen ungefär lika härdig som örnsköldsviksfikonen, samtidigt kan de ge massor mer av frukt, även ganska små plantor kan ge upp till 100 fikon, sedan om de är stora kan de ge mycket mer.

Och ja, jag skall inte glömma att ta bilder, får se om man kan komma över några roliga växter(gärna exoter) förutom vindruvor som jag har tänkt att ta massor av sticklingar av. De sorter jag har nu är: Zilga, Spulga, Sukribe, Dr schmiddtmanns sockerdruva, Blå Burgunder, Leon Millot, Frankenthaler, Himrod och Vanessa. Jag kommer i november att få 11 sorter till, nu är vi uppe i 20, och jag kan nu kanske ta massor av sticklingar av druvor så... kanske 22 druvsorter tills nästa vår, om de sticklingarna som jag tar tar sig. Jag kommer, som jag i tidigare inlägg har skrivit, att få bl.a. merlot i november, så jag kanske kan få ett antal plantor av den inom några år...
Jag tog några sticklingar av Leon Millot förra året, en av dessa tog jag sticklingar av i år, och av den enda plantan fick jag 6 st sticklingar, som mår bra och om jag fortsätter så så kommer jag att ha massor av plantor snart...(6 upphöjt med t.ex 5=6*6*6*6*6=hm... ja ca 7000 plantor tror jag att det blir... så...

Tänk dig den föröknings takten!!
alex
Jag kanske inte kommer att få möjligheten att skriva mer nu förrän torsdag nästa vecka i värsta fall, nu ska jag nämligen åka till min sommarstuga och sen vet jag inte hur länge jag kommer vara där men åtminstone tills i morgon, och på söndag åker jag, kommer hem antingen på onsdag kväll(kanske till och med natt) från öland så jag kanske inte kan prata med er alla förrän dess, sköt om er!
andreas i uppsala
Ö.vik fikonen kommer från balkans höga berg där sommaren är väldigt lik våran. Chicago hardy behöver långa varma somrar, något som vi knappt kan ge dem. Därför är balkan fikonen bättre lämpade för oss.

Det ser ut att bli en stor vingård i din trädgård om några år. Kanske kommer vi sitta där framför bordet en kall vinterkväll och smutta på lite västgötavin samtidigt som man tänker på att den rekordvarma sommaren 2006 verkligen satt sina spår på vinet. tongue.gif
alex
biggrin.gif Jo, det stämmer att fikonet chicago hardy normalt växer på platser med varmare somrar än oss, men om man har det mot en sydvägg kanske det får massor av fina fikon ändå... Ö-viks fikonen kommer som du säger från balkans bergtrakter, där sommarklimatet är mer likt vårat gämfört med USA där man odlar Chicago Hardy.

Kan jag få, byta till mig eller köpa sticklingar av dina Ö-viks fikon, när de har blivit lite större?

Jag har "bara" ca 20 plantor totalt, om man räknar med alla stcklingar jag har tagit som har tagit sig, jag kanske skulle kunna byta till mig Ö-viksfikonsticklingar mot någon liten vinplanta biggrin.gif ?

Om det går med alla mina druvplantor som jag har tänkt mig så kanske du faktiskt kan få västgötavin på bordet om några år, det enda problemet för mig är det att jag inte har mark, förutom tomtmark, som snart är full av vinplantor om jag får plantera för mina föräldrar var jag vill. Den tomtmarken jag har tror jag att jag får plats med ca 40 plantor på platser med bra odlingsförutsättningar. Men som jag har sagt i tidigare inlägg, så kan jag kanske plantera på släktingars och bekantas mark. (jag känner någgra som har några hektar biggrin.gif ...) Gärna vill jag plantera vid sjön som min sommarstuga ligger vid, därför att det i princip aldrig kommer frost mellan slutet i april till mitten av oktober, vilket ger vindruvor bra förutsättningar.

Funderar på att testa både Ö-viks fikon och chicago hardy, jag har nu brown turky(brun turkisk) och får nu se om den klarar av vintern, om inte kan jag kanske förvänta mig skott från marken nästa vår.

Förresten "vi" menar du oss eller satt din pappa och läste mitt inlägg då du skrev det biggrin.gif ...?

Från ett idag ganska varmt töreboda, med strålande solsken och 23grader varmt kl 18.30 på kvällen,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon