Under årens lopp har man blivit intutat att tomater måste tjyvas. Nu när växthuset är på plats och fullt med olika tomatsorter så uppstår ju frågan om nödvändigheten att göra detta på de tomater som är högväxande, busktomater är ju ett annat kapitel.
Vad har ni för åsikter och erfarenheter?
Hej, jag hade tomater i mitt växthus i fjor, ( även i år) det var olika sorter. Jag hann inte med att tjyva dem, men det gjorde ingenting för de växte både på höjd och bredd. Jag rev av lite sidoblad, så att jag kunde komma till de inre plantorna, det blev en riklig skjörd.
MRLINDELL
01-08-2004, 08:31
Äntligen någon som förstår sig på hemmaodling ... jag har fått över 10 kg fina tomater redan trots det dåliga vädret och bryr mig inte heller om alla saker man MÅSTE göra. Man blir lyckligare utan och får mera tid över till andra saker. Toppning, tjuvning, vattenapparater, mm mm säger bara Suck!
Jag har 7 tomatplantor på 2 kvadratmeter, DET KAN MAN JU INTE .. men det växer som farao och det blir massor med stora goda bifftomater. Trång javisst, har redan hört att de inte kan mogna där inne, jättekonstigt, det finns mogna tomater där varje dag.
Det sunda förnuftet är den bästa tänkbara riktlinje man kan ha och det finns en hel del att läsa och begrunda på nätet. Nätet har sundare visioner än många gamlingar som sitter kvar med gamla fördomar om hur men inte riktigt varför och många råd är alldeles för kategoriska.
Man blir så trött på många råd/anvisningar och mångas strävan med enda avsikten att någongång få komma med i någon stackars tidningsartikel eller göra bort sig i något media eller TV program. Det tar udden av sådana här forum till slut. Gröna fingrar har alla som vill.
Toppen,
då blir det ingen toppning
Glömde i hastigheten att säga att det var inte dåligt men alla de mogna tomaterna.
Är det Delicious som mognat nu? Verkar vara en tidig biff?
Om det är så kan du informera mig var du köpt frön till dom?
Hos mig så går det långsammare. Har bara fått några få mogna ännu. Tycker det gått väldigt långsamt i år. Några Solguld Sungold men övriga som det är massor med tomater på börjar några att skifta nu.
Så jag får säkert mer än min beskärda del
MRLINDELL
06-08-2004, 10:35
Jag har flera sorters bifftomater allt från Delicious till Caspian Pink. Satte de ganska tidigt och fick full fart på dem runt början av Maj när det var så fint väder. De har varit i växthuset sedan dess och många kart är stora nog nu och mognar säkert snart. Det skall ta runt 80-90 dagar för de flesta.
Börjar man tidigt så får man tomater tidigt. Jag hade en prognos på första tomaten till midsommar som faktiskt fungerade. Får vi en varm fin höst så kommer även de plantor som fick växa om (de frös) att få mogna tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.