Full version: jordgubbsbekymmer
Ninnemar
Hej! Är en ny medlem som hittat detta trevliga forum! Verkar som all expertis finns samlad här! Har genast många frågor, men skall nu bara ställa en som är mest akut....Jordgubbarna blir så hopskrumpna och torra, fast de nog är många och annars smakar hyggligt. Har gödslat, vattnat (och så har det minsann regnat nu...) ändå skruttar de ihop.
Är det ngn sjukdom eller något odjur som gör detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar stinkflyn, när de sticker och suger i de små karten blir det ett hårt insjunket parti på bäret. Tyvärr är det inte något man kan göra åt detta i hobbyodlingar.
Ninnemar
Tack Åsa för svar! Trist att höra att det verkar 'allvarligt'...! Läste i andra inlägg att man lagt fibertyg över jordgubbarna när de pollinerats, för att hålla fåglarna bort, kunde det möjligen hjälpa mot stinkflyna även? De tycks ju komma när det redan bildats kart? Elände med alla odjur som ska äta just mina gubbar .....räddade dem från trastarna med nät, men se, så fanns det andra...
Och såpa då?

Mvh Ninnemar
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr tror jag man isåfall måste lägga på väven redan innan blomningen och väv fungerar inte när blommorna ska pollineras.

Förresten var det ganska kalla nätter när jordgubbarna blommade? Jag har för mig att kyla under blomningen kan ge bär som är ungefär snarlika bär som skadats av stinkflyn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon