Full version: Ohyra på krassen?
lynx
Idag när jag gick och pillade i trädgården hittade jag svarta ägg i täta klumpar på bladfästen, stjälkar och blomknoppar på min krukodlade krasse. ohmy.gif ohmy.gif Några små svartbruna myror kryp omkring i närheten av dessa.

Är det någon som vet vad det kan vara?!

Är det någon som vet vad jag ska göra?! unsure.gif

Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Lynxan
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror inte det är ägg utan svarta bladlöss som sitter tätt ihop och att myrorna är där för att mjölka dem på honungsdagg.

Löss kan man bekämpa på olika sätt:
Klämma för hand
Spola bort med vattenslangen
Spruta med div. medel ex. såpvatten
lynx
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,15-07-2004, 22:48)
Jag tror inte det är ägg utan svarta bladlöss som sitter tätt ihop och att myrorna är där för att mjölka dem på honungsdagg.

Mmm, tanken slog mig att det kunde vara löss, men jag trodde lite enfaldigt att de var gröna... såna har vi på rosorna, med tillhörande myror!! rolleyes.gif

Hade en fundering om det kunde vara början till eländiga larver som invaderat krassen tidigare år, men det här kändes lite enklare... smile.gif Jag ska prova såpvattnet!

TACK för snabbt svar, Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon