Plantan
Hej finns det någon som har ett hett tips på ett vackert litet träd som inte är allt för krävande. Det växer en del ekar i markerna runt omkring, själv har jag bara björkar och en jättestor gammal bok i min trädgård (zon3). Det nya trädet är tänkt att stå på gräsmattan bakom min ligusterhäck där man kommer in i trädgården - alltså ett vackert och välkomnande litet träd som helst inte blir allt för stort. wub.gif Tack på förhand Emelie
Fenja
Fjäder- och hängkaragan blir 2-3 meter, zon I-VII
Syrenhortensia blir upptill 2 meter, zon I-V
Bukettapel blir 1,5-2 meter, zon I-IV
Rosenmandel blir 1-2 m och zonerna är I-IV
Titta också på stammade syrener, rosor och alla sorters sälg och pil som de stammar upp idag.
Mvh
Fenja
Viveka
Magnolior och japanska lönnar är mina favoriter bland småträd.

Och Euonymus sachalinensis, den är bara så läcker på hösten.

Sen finns det ju fruktträd, vackra både vår och höst, och det är ju ingen nackdel med ätbara saker heller. Och plommon t.ex har oftast en vacker grenbyggnad, vilket gör dem dekorativa på vintern också.

Glöm inte bort grenbyggnaden, trots allt är trädet avlövat ca 5 månader på året.
Elihe
Håller med Viveka! Kopparlönn-acer griseum har vacker bark likaså strimlönnar. sen finns ju Små söta rönnar typ pärlrönn, blir inte heller stor.
MVH
biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
MrNorth
Glöm inte den japanska lärken... Jag har en i trädgården... kan ta en bild imorrn om ni vill se den "in action" Mycket fint träd! Passade perfekt till min asien-inspirerade trädgård...

Har även en röd japansk fliklönn vid dammen. Kan ta kort även på den. Ger en underbar brytning till allt det gröna jag har.

Två fina småträd...

MVH
Henrik
Ewa L
Vill definitivt slå ett slag för prydnadsaplarna.
Har själv en Purpurapel framför köksfönstret. Vackert lång tid av årets månader med de rödaktiga bladen. Därefter kommer de rosa blommorna. Frukterna sitter kvar under vintern tills Sidensvansarna kommer i flockar och mumsar. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon