Full version: gräsodling inomhus!
zophia
hejsan!
jag skulle vilja ha lite tips om hur man på bästa sätt får gräs att växa i en kruka eller dylikt?

hur ska man gå till väga me vattningen och jorden?

är det bra att blanda jorden med sand för att behålla fuktigheten?

är det bra att använda lerkulor och filtnät för att det inte ska bli för blött?

och vad är bästa placeringen av krukan?

jag skulle vilja ha så många tips som möjligt
och gärna tips om länkar och litteratur=)

mvh Zophia
Virgo
Hej,
För att ge bra tips vore det bra om du talade om vilket sorts gräs du menar.
Förmodar att det inte är kattgräs eller "gräsmattegräs".
Det finns ju tusentals grässorter.
Gunvor Nilsson
Zophia, kan jag få tipsa om ett gräs som jag hittat på bild på webben? Har ingen aning om var man kan få tag på den men den heter Holcus mollis 'Albovariegata' och är en typ av flerfärgad lentåtel (familjenamn: Liliacées) enligt Virtuella Floran. (Är det nån som vet var man kan få tag på den?) Den skulle göra sej fint i kruka!
Det är så lång webadress till bilden så sök på

http://www.leta.se

sök Holcus+mollis och på sidan som kommer upp - klicka på svenska och bilder så får du upp gräsbilden.
Samot
Det spelar väl ingen roll att bildadressen är lång? Det är ju ändå lättare för andra att bara klicka på länken istället för att följa en beskriving (som förmodligen är längre än adressen), eller att lägga in bilden i inlägget.

Gunvor Nilsson
Samot, alla är inte så duktiga så dom kan lägga in bild direkt här och jag tillhör den kategorien och den som inte orkar leta själv slipper! wink.gif
Samot
Ok, Gunvor, ta inte illa upp smile.gif

Vi borde kanske be admin skriva en guide till hur man gör några av de vanligaste funktionerna här på forumet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon