|
Skiter du i Östersjön? En person som under ett dygn kissar i Östersjön ger gödning till 1 kg alger. Varje sommar vistas hundratusentals personer i våra kustområden… TIPS: Om du är ute i skärgården – Kissa i land! Har du latrintank i båten, töm den inte i sjön, utan på de särskilda uppsamlingsplatser som finns.
TeliaNet
16-07-2004, 08:08
en människa göder inte så mycket. skåne, blekinge, småland, östergötland och södermanlands 1000tals bönder som sprider gödsel som vid regn rinner ner i grundvattet och vattendrag för att hamna i östersjön. nu pratar vi inte kg utan miljoner kg. den är mycket mer näringsrik än det vi människor avkstar.
el_fishko
16-07-2004, 08:14
CITAT (adrian @ 16-07-2004, 08:34) Skiter du i Östersjön? En person som under ett dygn kissar i Östersjön ger gödning till 1 kg alger. Varje sommar vistas hundratusentals personer i våra kustområden… TIPS: Om du är ute i skärgården – Kissa i land! Har du latrintank i båten, töm den inte i sjön, utan på de särskilda uppsamlingsplatser som finns. herregud! jag tror inte fiskarna vet... vi måste få dem att inse att de ska pissa på land. Seriöst så tror jag det finns effektivare sätt att minska övergödningen i östersjön...människors utsöndring gör knappast till eller från i det stora hela...
Du milde, om en människas dygnsurin kan göda ett kilo alger, så skulle det vara intressant att se siffror om vad jordbruk, fabriker och övriga utsläpp åstadkommer i den vägen...tanken svindlar! Avses de blommande algerna eller bara de som finns där alltid? Mvh Fenja
CITAT (TeliaNet @ 16-07-2004, 09:08) en människa göder inte så mycket. skåne, blekinge, småland, östergötland och södermanlands 1000tals bönder som sprider gödsel som vid regn rinner ner i grundvattet och vattendrag för att hamna i östersjön. nu pratar vi inte kg utan miljoner kg. den är mycket mer näringsrik än det vi människor avkstar. Bra. Så länge vi kan hitta någon annan som skadar miljön mer än vad vi gör så behöver vi inte förbättra oss!
el_fishko
16-07-2004, 13:59
CITAT (Fredi @ 16-07-2004, 14:51) CITAT (TeliaNet @ 16-07-2004, 09:08) en människa göder inte så mycket. skåne, blekinge, småland, östergötland och södermanlands 1000tals bönder som sprider gödsel som vid regn rinner ner i grundvattet och vattendrag för att hamna i östersjön. nu pratar vi inte kg utan miljoner kg. den är mycket mer näringsrik än det vi människor avkstar. Bra. Så länge vi kan hitta någon annan som skadar miljön mer än vad vi gör så behöver vi inte förbättra oss! Förbättra dig du om du vill. jag kommer iaf inte undvika östersjön.
..och inte finns det så många 1000-tals bönder kvar som kan övergöda... Och ärligt talat så är det nog lika mycket näring i "folkeskit" som i annan skit.....och det är nog några miljoner kg av den varan också...tänk bara efter litegrann hur mycket man "avkastar" på ett dygn....den måste faktiskt tas om hand nånstans den också.... Därmed menar jag INTE att bönderna är utan skuld i övergödningsfrågan... men det finns fler aspekter på saken....
andersen
16-07-2004, 14:05
Vill bara tala om, att Sverige tillsammans med Finland har värdens bästa vatten reningsverk, ok dom kan säkert bli endå bättre, men jag är övertygad om att det finns bättre sätt att komma tillrätta med övergödningen i främst Östersjön, nämligen att ge dom baltiska staterna+Polen bidrag att förbättra sitt jordbruk, och bygga nya reningsvärk som gör det möjligt att bekämpa övergödningen biologiskt.
Mvh andersen
CITAT (el_fishko @ 16-07-2004, 14:59) CITAT (Fredi @ 16-07-2004, 14:51) CITAT (TeliaNet @ 16-07-2004, 09:08) en människa göder inte så mycket. skåne, blekinge, småland, östergötland och södermanlands 1000tals bönder som sprider gödsel som vid regn rinner ner i grundvattet och vattendrag för att hamna i östersjön. nu pratar vi inte kg utan miljoner kg. den är mycket mer näringsrik än det vi människor avkstar. Bra. Så länge vi kan hitta någon annan som skadar miljön mer än vad vi gör så behöver vi inte förbättra oss! Förbättra dig du om du vill. jag kommer iaf inte undvika östersjön. Så du skiter både bokstavligen och bildligt i Östersjön
el_fishko
16-07-2004, 14:40
HAHA!  nej det gör jag verkligen inte, men om jag skulle känna mig kissnödig och inte har någon annan stans att gå så... Däremot så tycker jag folk kan tömma sina septitankar eller vad det heter på öppna hav/fjärdar där några ton varken gör till eller från.
Tesa! Jag menade inte att "peka ut" bönderna på något vis, jag tycker att bönderna är bland det bästa vi har här i landet!! Jag bara funderade över de sammanlagda siffrorna. Mvh Fenja
CITAT (el_fishko @ 16-07-2004, 09:14) Seriöst så tror jag det finns effektivare sätt att minska övergödningen i östersjön...människors utsöndring gör knappast till eller från i det stora hela... Det gör det väl, vi är en hel del miljoner människor runt östersjön. Och alla har väl ansvar för den miljöpåverkan man gör,,, Man brukar nämna fabrikerna och bönderna som miljöbovar men det är väl vi som konsumerar det fabrikerna och bönderna producerar. Eller hur?
CITAT (el_fishko @ 16-07-2004, 15:40) HAHA!  nej det gör jag verkligen inte, men om jag skulle känna mig kissnödig och inte har någon annan stans att gå så... Däremot så tycker jag folk kan tömma sina septitankar eller vad det heter på öppna hav/fjärdar där några ton varken gör till eller från. men varför tömma i havet ????? varför inte på land i nåt snår där marken kan ta hand om det har inte havet nog me sitt några ton hit eller dit gör verkligen skillnad varje milliliter gör skillnad om alla tänker så ju
pepparmynta
16-07-2004, 22:40
många bäckar små . . .
CITAT (pepparmynta @ 16-07-2004, 23:40) många bäckar små . . . ¨just så
*Laika*
16-07-2004, 22:47
Men Siri: Du menar vällan inte att du tror att alla dessa miljoner människor går ut i östersjön o pissar o skiter? Om det överhuvudtaget skulle existera så tror jag att det är en försumbar microprocent som skulle göra det. Själv badar jag varken i hav eller sjöar, p.g.a.att alla fåglar skiter hej vilt i vattnen. Där vill inte jag ha en kallsup i alla fall. För att inte tala om alla giftalger, nä fy fan. Badkaret duger gott o väl om man ska löga sig. mvh. Laika
el_fishko
16-07-2004, 23:15
CITAT (Siri @ 16-07-2004, 19:33) CITAT (el_fishko @ 16-07-2004, 09:14) Seriöst så tror jag det finns effektivare sätt att minska övergödningen i östersjön...människors utsöndring gör knappast till eller från i det stora hela... Det gör det väl, vi är en hel del miljoner människor runt östersjön. Och alla har väl ansvar för den miljöpåverkan man gör,,, Man brukar nämna fabrikerna och bönderna som miljöbovar men det är väl vi som konsumerar det fabrikerna och bönderna producerar. Eller hur?  i vår familj handlar vi till stor del krav-märkt vilket jag tycker är ett steg i rätt riktning, mest för att det är godare men ändå. jag har förresten aldrig tömt nån septitank någonstans, men jag tycker det ändå är orimligt att ställa som krav att man inte ska få tömma dem någonstans i havet.
CITAT (adrian @ 17-07-2004, 08:29) "Småprat" är ett farligt forum... Här lynchas det först och frågas sedan.
TeliaNet
17-07-2004, 08:51
algblomningen är i stora fält ute till havs, jag såg det fr. gotlandsfärjan. när jag var på gotland, tror det var 2001 och 2002, badade jag på visby havsbad, sudersand på fårö och på tofta strand. inga problem alls, det var inte en alg där. 2003 var jag på klinta camping och badade där, inga farliga alger.
så man behöver inte vara rädd för att bada i havet om de inte råder några röda flaggor.
Anna i Örsjö
17-07-2004, 09:01
Det hackas alltid på bönderna för deras gödning av marken. Nu är det så att gödningen INTE rinner vidare i den mängd som är allmänt tänkande den stannar kvar i jorden. Dessutom är det golfbanorna som är de som kastar ut mest gödning, flera tiotals gånger mer än bonden som dessutom plöjer ner sin gödning medan golfbanorna strör den på gräsmattorna där en del av den följer med vattnet ut i åar och ner i grundvattnet. Det finns klara stränga regler för hur mycket, hur och när bonden får göda, bespruta mm medan golfbanor och privatpersoner kan göra i stort sett hur som helst.
MVH Anna
TeliaNet
17-07-2004, 09:05
ja, vi höll på att glömma golfbanorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|