*22many*
16-07-2004, 07:46
Som jag berättat tidigare har jag växthus för första sommaren och i detta bl a 4 nu ca 40 cm Physalis (med blomknoppar). Om jag vill vöervintra dem - kan jag då plantera dem i krukor fram på höstkanten tro

? Är det någon som vet?
TeliaNet
16-07-2004, 08:11
det är väl en 2 åring som bara ger frukt ett år eller?
din ger troligen skörd framöver, innan jul.
om den bara ger frukt ett år, måste man då övervintra den?
*22many*
16-07-2004, 12:06
Vet faktiskt inte - men på Forumet har en del skrivit om övervintring, men det kanske är olika sorter
Det går bra att plantera i krukor och ta in, då fortsätter frukten att mogna och som tidigare skrivits får du frukt ända fram till jul. Jag har vinterförvarat mina physalis i ett vanligt boningsrum flera år, de ger fortfarande frukt. På somrarna står de ute i det fria men i skyddat läge.
Hej!
Jag har mitt första lyckliga år med växthus också!
Från förr förra sommaren har jag en övervintrad physalis. Jag har haft den i kruka och tagit in den i ett svalt rum över vintern och vattnat sparsamt. Tidigare somrar har den stått på en altan. Den har fått stå i rumsvärme på hösten/vintern till dess att frukterna mognat. Flera vänner har fått skott under våren. Resultatet av dessa skott har gjort att jag har en teori: Det är bättre att övervintra plantan men föryngra den på våren genom att sätta skott och glömma "moderplantan". I vart fall har mina vänner fått blommor tidigare än jag. Min physalis är stor och vacker i år men "trög". Nästa år ska jag "parallelltesta" med skott vid sidan av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.