Full version: vad kan detta vara?
lisselbo
Har hittat blommor i trädgården men vet inte vad det är.
Är det det någon som vet?

mvh Marie
Emser
Jag har för mig att den övre bilden är en Allium. Eftersom jag inte vet hur stor den är så är det svårt att avgöra vilken art det kan röra sig om, men till färgen att döma så kan det vara A. schoenoprasum eller kanske A. neapolitanum. Har du en bild på den utslagen?

Den nedre kan vara en Silene uniflora, eller Ängsglim.
cala98
Den nedre är nog Smällglim
Annelie
Ah kolla vad bra! Den nedersta växten har jag också i min trädgård men jag har inte haft en aning om vad det är för något! Den är jättesöt.. men mina två exemplat har blivit nästan helt förstörda av löss så jag har inte kunnat fota och skicka in en bild här för att fråga vad det kan vara.. sad.gif

Smällglim eller Ängsglim - ska kolla bilder på nätet! smile.gif
lisselbo
CITAT (Emser @ 16-07-2004, 12:15)
Jag har för mig att den övre bilden är en Allium. Eftersom jag inte vet hur stor den är så är det svårt att avgöra vilken art det kan röra sig om, men till färgen att döma så kan det vara A. schoenoprasum eller  kanske A. neapolitanum. Har du en bild på den utslagen?

Den nedre kan vara en Silene uniflora, eller Ängsglim.

Har ingen bild när den är utslagen.
Tänkte knäppa kort på den senare då den har slagit ut.
Den är ca 50-60 cm hög.
mvh Marie
nilla
jag har båda hos mej också.
Håller med emser, den översta är en Allium. Jag gissar på en kajplök/skogslök Allium scorodoprasum

nilla
UlfE
Löken är troligen en backlök (Allium oleraceum) eller möjligen en rosenlök (Allium carinatum). Backlöken har rundade blad och blommor där ståndarna inte sticker ut, rosenläken har platta blad och ståndarna är längre än kronbladen.

Det är inte en skogslök eftersom den har hölsterblad som är kortare är blomställningen. Din bild visar långa hölsterblad.

Den andra är troligen smällglim eller strandglim. Måste se bladen för att avgöra.

mvh

Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon