Frank
Jag hade tänkt att sätta gatsten som kantsten mellan gräset och häcken, behöver man göra något speciellt förarbete eller kan man bara sätta ner dom direkt ?
Jag tänker på grus/sand innan man sätter ner dom. Kommer det att sätta sig mer än att man kan justera lite allteftersom ?

Frank
Ingo
Hej Frank,
Du skriver inte om du tänkt dig använda smågatsten (ca 10x10 cm) eller storgatsten (i medeltal c:a 25x15 cm men rätt varierande). Jag skulle rekommendera storgatsten som jag tycker blir snyggare och ger ett mer gediget intryck som kant.

Något slags underarbete bör du i alla fall göra. Det finns flera problem som kan dyka upp annars:
- Stenarna kan sjunka rätt mycket
- Stenarna tenderar att förskjutas eller stjälpa åt det håll som är mjukast - d v s åt häcken till, grästorv är fastare än öppen jord
- Gräset (som du väl vill hålla åtskilt från häcken) kommer att tränga in i skarvarna - om du använder smågatsten är den så pass ojämn att du inte får täta skarvar, använder du storgatsten så är den mindre nedtill än upptill, så gräsrötterna har fritt fram att tränga in under skarvarna.

Förslag på tillvägagångssätt från en som absolut inte är proffs:
Tänk dig först hur hög du vill att stenkanten ska vara: Den höjd som du tycker blir snyggast plus ett par centimeter p g a att gräsmattan kommer att stiga allt eftersom torven tjocknar.
Gräv sen en ränna som är en decimeter bredare och djupare än stenarna.
Fodra rännan med markduk.
Fyll rännan med så mycket grus att stenarna när de sätts dit hamnar ett par centimeter högre än det tänkta slutresultatet.
Sätt dit stenarna.
Sätt en plastkant (sån som trädgårdshandlarna säljer som kantskydd) tätt mot stenarnas gräsmattesida med överkanten en centimeter över markytan. Den ska hindra gräsrötter från att ta sig igenom skarvarna och kommer att döljas av gräset när det växer in mot kanten.
Fyll rännan (på sidorna om stenarna) med grus upp till (nästan) marknivå. På storgatsten måste du även se till att mellanrummen (som är stora nertill) fylls.
Banka ner stenarna med en tung gummiklubba till rätt höjd. Därmed komprimeras gruset så att kanten blir stadig och inte sjunker så mycket i fortsättningen.
Om du grävde bort grästorv för att göra detta, kan du skära remsor av den för att täcka över grusfyllningen på gräsmattesidan. På andra sidan kan du krafsa över lite jord eller låta gruset synas, vad du nu tycker blir snyggast.

Vill man göra det ännu stadigare kan man ersätta gruset närmast under och vid sidan av stenarna med ett par centimeter jordfuktad betong (en del cement till tre delar gjutsand, inget vatten).
Ingo
Jag svarade inte på din fråga om man inte kan justera lite allteftersom som alternativ till underarbete...
Jo, visst, i alla fall om du använder smågatsten. De är rätt lätta att knacka tillbaka om de åkt på sniskan eller pilla upp och slänga en extra näve sand under om de sjunkit lite.
Storgatsten däremot - särskilt om de sjunkit ner till eller under marknivå (vilket de kan göra på en vinter i lös och fukthållande jord) - är mycket jobbigare att efterjustera; man kan inte rucka på dem nere i jorden utan måste helt och hållet bända eller gräva upp dem som kommit fel och sätta om dem. Det är mindre jobb att göra det ordentligt från början.
Killensomvillhagrönafingrar
Ypperligt svar ingo, dock vill jag göra ett litet tillägg.
Köp ett rejält snöre (ej bomull) och spänn detta mellan två nerslagna reglar.
På detta sätt får du något rakt att gå efter, det är nästintill omöjligt att få rakt annars (kanske även då wacko.gif )
Om gräskanten inte är rak från början så kan man slå ner en regel och använda linan som en stor passare så att den passar formen lämpligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon