magiana
Igår upptäckte jag till min förtjusning att lavendelsticklingarna som jag satte för 1½-2 månader sedan har satt rötter. (VA? Har jag lyckats? blink.gif ) Nu undrar jag vilken jord jag ska använda när jag skolar om dem. Hemma har jag blomjord och perennajord, men blir inte det för välgödslat så här pass sent på säsongen? Jag vill ju helst att de ska överleva vintern också.

Nästa fråga: Det blev ju rätt många sticklingar. Jag vet jag ju inte om ALLA har satt rötter, men det är 90 stycken som lever och de flesta ser fräscha ut. (Jag har bara fått kasta 3 st.) Det betyder att jag har en massa plantor att byta till mig andra plantor med. Hur gör man när man skickar växter med posten? Det verkar lite knöligt att skicka en bytta jord med en växt uppepå.
pepparmynta
Ja visst är det roligt att föröka växter!
Du kan sätta dem i vanlig, väldränerad jord, gödsla inte. Däremot kan du blanda en gnutta benmjöl i jorden eftersom lavendel tillhör de ört & kryddväxter som vill ha extra kalk.

När du byter växter med andra och skickar med posten så ser du först till att plantan är frisk och pigg samt har fått dricka ordentligt.
Sedan sköljer du den helt ren, inklusive rötterna.
Ta genomblött papper, tidning tex, vira runt rötterna. Sätt sedan en plastpåse runt det blöta pappret.
Vira sedan in hela med tidningspapper.
Lägg "paketet" i något någorlunda stabilt, tex. papperskasse-papper eller kartong. Nu är din planta väl förberedd på att resa .

Tänk på att kolla att mottagaren är hemma när plantan anländer!
Var också noga med att aldrig posta till en helg så att plantan blir liggande onödigt länge på posten.

Jag har själv bytt plantor med odlare i olika delar av Sverige på det här sättet, det är mycket trevligt rolleyes.gif
magiana
Tack för svaret!

Två små undringar till bara. Innebär "vanlig väldränerad jord" att jag kan ta jord (sandblandad) direkt från trädgården? Kan jag byta ut benmjölet mot krossade äggskal?
pepparmynta
Din sandblandade jord från trädgården blir bra.
Tar du äggskal måste de kokas ordentligt först. Sedan kan man stöta/mala dem i mortel!
magiana
Tackar-tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon