Hej på er!!
Har tagit över en underbar trädgård med massor av vackra buskar och blommor.
Eftersom jag är novis på området har jag ingen aning om vad som kan vara farligt för min snart 2-åriga dotter.(som kan stoppa en del i munnen *suck*)
Har digitalis som jag vet är farliga. Men har även hört att de gula "digitalisarna" inte skall vara farliga??
Någon som vet?
Tackasam för svar//Mica
kerstin z5-6
16-07-2004, 19:43
Digitalis är giftiga , många andra trädgårdsväxter med , fast stoppa i mun och äta är två skilda saker .Barn blir ytterst sällan förgiftade av trädgårdsväxter i Sverige .
Jag skulle inte ha Gullregn eller annat som har giftiga bär eller frökapslar som kan locka till lek.Fast stormhatt har funnits här medan jag hade småbarn .
tvååringar måste man hålla koll på ändå
Äldre barn får man lära att" visa innan du smakar"
TeliaNet
16-07-2004, 19:46
liljekonvalj ska tilläggas.
pepparmynta
16-07-2004, 20:53
Giftinformationscentralen har bra information under rubriken växtlistan.
Länk till
Giftinformationcentralen
netaave
16-07-2004, 21:15
Lär ditt barn att inte äta blommor så ordnar det sig och du kan ha vad du vill, är hon så stor som 2 år går det ju att prata med henne.
Ge ett eget litet land som är bara hennes, sätt smulrtron, morötter, och annat smaskens hon kan äta.
Jag jobbar med precis den åldersgruppen på dagis och vi har en odlingsruta där barnen varje år förutom en del kryddor och blommor, driver upp majs, morötter, tomater, sallad, smultron, rabarber m.m.
Vi sår det mesta, åker till plantskolan och köper en del.
Innan sommaren har vi en liten loppis då vi säljer en del som vi sedan köper något till avdelningen för.
Vi har skördefest på hösten när de alla kommit tillbaka från ledigheterna.