|
suzanna
16-07-2004, 21:52
iiiihhh!! min fina lilla körsbärstomatplanta skulle flytta in från regnet på balkongen, och så råkade jag bryta av den!  nu sitter den bara ihop med nedre delen ytterst löst. bara den lilla "ytterkanten" av stjälken förbinder delarna. vad ska jag göra? ska jag tejpa ihop dem? binda ihop? hoppas att den klarar sig ändå? jag vill ju så gärna ha alla tomater!
Hannele
16-07-2004, 21:58
Stoppa den i jorden, tomat rotar sej lätt.
suzanna
16-07-2004, 21:59
jaså? även fast den har en massa små tomater på sig? ska jag ta bort den nedre delen helt då, eftersom den varken har tomater eller blommor?
Blomstertanten
16-07-2004, 22:20
Jag bröt av en planta förra året, men provade att laga den. Lindade fuktig mossa runt som jag fäste med blomstertråd. Och det funkade faktiskt ! Det läktes ihop, antagligen för att den inte var helt av. Prova med det. Det kan hända att det bildas rötter om du ser till att mossan alltid är fuktig. Och då är det ju bara att ta av plantan och plantera den.
Den nedre delen är säkert bra rotad. Chansen att du på nytt kan dra upp den är bra. Det går ganska fort att få nya skott på den delen av plantan.
Den övre delen är besvärligare att rota om, om det finns mycket blad och frukt på. Men du kan göra ett försök. Sätt den i jord med en plastpåse över. Tror dock att chansen inte är så stor den vägen. Alternativet är att du tar skott av den och sätter i jorden. Skotten blommar tidigare än om du drar upp från frö. Förökar själv en del plantor genom att ta skott och har inte misslyckats med ett enda skott, så det brukar gå bra
almösund
16-07-2004, 23:19
Prova att snitta om den och sätta den i vatten. Det kommer säkert rötter ganska snart, sedan kan du plantera den. Jag råkade bryta av min chilli planta (med både chillisar och blommor på) och jag lyckades att få den att fortsätta leva.
Hannele
17-07-2004, 11:26
CITAT (suzanna @ 16-07-2004, 22:59) ska jag ta bort den nedre delen helt då, eftersom den varken har tomater eller blommor? Den nedre delen kommer säker att växa upp till en ny planta. Bara vattenväxter rotas i vatten...
suzanna
20-07-2004, 20:55
tack för tipsen! jag stoppade ner den avbrutna delen (den med tomater) i jord, men den verkar inte alls ta sig.  den hänger förskräckligt och vill inte alls vara med. ska jag prova med att stoppa den i bara vatten istället?
Har du en plastpåse över den??
CITAT (suzanna @ 20-07-2004, 21:55) tack för tipsen! jag stoppade ner den avbrutna delen (den med tomater) i jord, men den verkar inte alls ta sig.  den hänger förskräckligt och vill inte alls vara med. ska jag prova med att stoppa den i bara vatten istället? Alla "sticklingar" brukar se hängiga ut pga att de förlorar så mycket vatten. Minskar man något på bladmassan och ökar fuktigheten (genom att sätta en plastpåse över) så brkar sticklingen må bättre. Men det får inte bli så fuktigt att det möglar, så man kan behöva göra lufthål i påsen.
suzanna
21-07-2004, 18:48
CITAT (åsgård @ 21-07-2004, 11:07) Har du en plastpåse över den?? oh, näe det har jag inte. jag tar och minskar lite på bladmassan och sätter en påse över, så hoppas jag att den tar sig!
Hej Suzanna
Hur gick det min din stackars tomat?
MRLINDELL
06-08-2004, 08:49
När värmen drar igång som den gör nu växer tomaterna snabbt och mognar om de får bra med vatten. Många plantor blir nersölade med kart och man hinner inte hänga upp alla grenar. De viker sig lätt men ofta kan man bara hänga upp dem igen och plantan fortsätter som vanligt. Ett och annat rotskott som växer ut och även får tomater kan man t o m ta bort på stora plantor. Just nu får jag så mycket tomater att plantorna hänger mot varann och det är inte meningsfullt att gå in och rafsa bland dem, de får vara och klarar sig bra ändå. Se bara till och vattna väl. I går plockade jag 2 kg tomater och det blir nästan samma idag.
MRLINDELL
06-08-2004, 09:07
CITAT (Hannele @ 17-07-2004, 12:26) Bara vattenväxter rotas i vatten... Suck! Man slutar aldrig att förvånas! De flesta krukväxter går alldeles utmärkt att sätta i vatten och många vanliga växter mår bättre och rotar sig bäst i vatten.
Hannele
06-08-2004, 13:02
CITAT (MRLINDELL @ 06-08-2004, 10:07) De flesta krukväxter går alldeles utmärkt att sätta i vatten Klart de gör! Men då tar det extra tid för vattenrotade växter att anpassa sej till jord, istället för att ta den raka vägen att låta rötterna bildas direkt i jorden.
MRLINDELL
06-08-2004, 15:29
Om inte jorden är blöt nog dör sticklingen ganska fort i solen ... en avsevärd risk. I vatten finns det oftast vatten lixom och fortare som många angivit finns det ingen som helst vetenskaplig bevisning för, bara några som tycker det i vanlig ordning.
Hannele
06-08-2004, 19:39
CITAT (MRLINDELL @ 06-08-2004, 16:29) Om inte jorden är blöt nog dör sticklingen ganska fort i solen ... Det finns olika mer eller mindre bra årstider att ta sticklingar. Tycker man att det är besvärligt att hålla jorden fuktig, finns det färdiga plantor att köpa.
*Laika*
06-08-2004, 20:08
Ja jag har då alltid tatt sticklingar av massa olika krukväxter när jag velat ha dom, inte har jag tänkt på att det måste va "rätt tid" (tur att krukväxterna inte heller vet vad som är "rätt tid"). Dom jag tagit har jag rotat i vatten, o det har gått tillräckligt fort. O inte har det vart nåra bekymmer med att skola om dom till jorden heller. jag tror att dom som propsar på att jordrota, vill att det ska va så svårt som möjligt. Då kan dom känna sig stolta över att ha lyckats. mvh. Laika
Hannele
06-08-2004, 20:26
CITAT (Laika @ 06-08-2004, 21:08) jag tror att dom som propsar på att jordrota, vill att det ska va så svårt som möjligt. Då kan dom känna sig stolta över att ha lyckats. mvh. Laika Det tror jag knappast. Varför ser man inte yrkesodlare stoppa sina sticklingar i vatten? Jag tror det tar för lång tid, det går snabbare i jorden.
*Laika*
06-08-2004, 20:42
Kan det möjligen bero på att dom hanterar bra mycket fler sticklingar än du o jag?  Det är lättare för dom att stoppa dom direkt i jorden, o så har dom bättre förutsättningar än oss med hög luftfuktighet i drivhusen. Jag har testat att rota i jord, o det är överreklamerad smörja. Antingen så ruttnade det eller så torkade det. I vattet går det snabbare o sen är det bara att sätta i fuktig jord som man håller fuktig ett tag efter. Hur svårt e det på en skala? mvh. Laika
MRLINDELL
06-08-2004, 21:21
Jag har ca 12 sticklingar i vatten, en del riktigt svåra med riktigt stora rotsystem på bara någon vecka, skall skicka med bilder. Jag har också provat i jord men blivit avrådd av just mer eller mindre "yrkesodlare" pga problemen.
suzanna
22-08-2004, 21:32
CITAT (åsgård @ 05-08-2004, 23:17) Hej Suzanna
Hur gick det min din stackars tomat? den tog sig aldrig igen, men den nedre delen frodas och mår bra som tur är!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|