Full version: palmlilja
brogren
wacko.gif Är det någon som kan hjälpa mej?
Köpte 6 st plantor va Palmlilja (yucca filamentosa) hösten -01. Året efter kom blad lite tunt jag vattnade och såg till att de hade det bra. På vintern täckte jag plantorna. Ny sommar kom och bladen blev lite grövre men inga blommor. Nu är det sommar igen och bladen växer fint och verkar trivas men inga blommor....... Vad gör jag för fel?
Plantorna står i sol och värme!
Hoppas någon har lyckats bättre än mej och kan ge tips.
Fenja
Saxat från google.se:
Yucca Filamentosa
En växt som kräver värme för att blomma. För att förlänga dagsvärmen så erfordras att ytan är täckt av stenar som ett värmemagasin. Vinterkylan är inget problem, men för att bladen inte skall bliför bruna om våren bör man skydda med granris. När den här bilden togs var blomställningen 180 centimeter varav blomman c:a hälften.
Mvh
Fenja
andreas i uppsala
Yucca tar ca 7 år på sig innan de blommar, så misströsta inte. Jag har två filamentosa och två glauca(mer sorter på väg). De är ganska nyplanterade så jag lär få vänta ett tag men det är det värt
el_fishko
CITAT (andreas i uppsala @ 16-07-2004, 23:52)
Yucca tar ca 7 år på sig innan de blommar, så misströsta inte. Jag har två filamentosa och två glauca(mer sorter på väg). De är ganska nyplanterade så jag lär få vänta ett tag men det är det värt

du älskar verkligen palmer va?
andreas i uppsala
palmer och yucca är två olika saker tongue.gif Jag älskar allt som för mig är exotiskt och svårodlat och fint
Ti bee
Mina har heller inte blommat ännu. Planterade 02.
Tydligen så kan man ana när de är på gång, för ju fler sidoskott de skjuter, desto större sannolikhet att de blommar det året.
Mina har skjutit ett (eller 2) sidoskott, så jag får nog vänta jag med. smile.gif
Saiai
Jag minns inte hur länge jag haft min, men jag planterade den för säkerhets skull nära husväggen som jag trodde var ett skyddat ställe, men som jag nu inser var både för torrt och för skuggigt för den. I våras hade hela bladrosetten torkat ut och försvann och jag trodde den var död, men efter ett tag kom det upp vid sidan av roten en massa nya skott! Nu ska jag genast plantera om den och lägga stenar runt.....
Elihe
Hej !
Min Yucca satte jag i våras o den blommar för fullt så jag måste ha tur. den står i nästan ren sandmed lite kompost o kogödsel+ Chrysan, får lite gräsklippdå o då.
MVH biggrin.gif rolleyes.gif tongue.gif
andreas i uppsala
jo ibland kan man ha tur, bägge mina afrikas blå blommar just nu under sitt första år i marken(ska också ta ca 7 år). Det blev totalt 4 stänger på dem två. tongue.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon