Skulle vilja pryda balkong och entréetrappan med lite krukväxter - problemet är att det ligger i skugga hela dagen - bara en gnutta sol sent på kvällen... det blåser ganska hård vind, framför allt på balkongen eftersom huset ligger ganska högt upp...
Tacksam för alla förslag på vind och skuggtåliga krukväxter att lysa upp med! Framför allt balkongen som är helt oanvändbar till att sitta på skulle behöva det (motorvägsljud är inte kul...)
så här ser det ut...
/Jennie
Fenja
16-07-2004, 23:57
Det jag kommer att tänka på direkt är olika sorters begonior. De vill stå ljust men inte i stark sol och finns i alla möjliga varianter vad gäller höjd och färg. Krasse är också tacksamt och dekorativt.
Så här ser min knölbegoina ut, den står på norrsidan av huset:
Detta är busk och slingerkrasse även den på norrsidan:
Mvh Fenja
pepparmynta
17-07-2004, 09:46
Flitiga Lisa fungerar bra i skugga, finns i flera färger och som enkel/fylld.
lotta_
17-07-2004, 10:47
Lyckliga Lotta har en intensiv färg och trivs bra i skugga.
jendah
17-07-2004, 17:57
Tack så mycket för de fina förslagen!
Framför allt krassen ser väldigt fin ut - härligt med slingrande växter på räckena, och härliga blad!
/Jennie
Marie
17-07-2004, 21:15
Fuchsia blommar bra i skugga! Murgröna kan man ju ha hängandes eller klättrandes, eller att klä in spjälor med. Petunior brukar blomma bra även i norrlägen. Jag brukar också ställa ut inomhusväxter på somrarna, på sådana ställen där solen inte når dem eftersom de då får frisk luft och regn men inte riskerar att bli brända.
Kajsa
17-07-2004, 21:51
Olika Hosta är snyggt i krukor, vintergröna och penningblad kan hänga ner. Ampelvinda blå blommor och gyckelblomster, gul klarar skugga. Alpklematis går också i skugga.
jendah
18-07-2004, 00:00
Massor av härliga förslag Tack!
Kan snart fylla hela balkongen och trappan med fina blommor och blad
Trevligt att kunna använda den till något fint - för sitter gör vi på en solig veranda på andra sidan huset
/J
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.