annelise
Har drömt om ett riktigt härligt biggaråträd sedan jag var en liten tösabit. Har nu både två småbarn och en kolonistuga och därför skulle det kännas extra kul att plantera ett träd till våren! Har dock ingen aning om vilken sort jag bör välja eller vad jag bör tänka på. Trädet bör väl inte bli hur stort som helst och jag skulle gärna vilja kunna skörda lite bär innan barnen blir vuxna... wink.gif. Bor i växtzon 2.

Gillar de sorter som är stora och fasta i köttet allra bäst...

Har ni några tips?
Fenja
Försöker länka en sida om olika sötkörsbär/bigarråer:
E-Planta
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Kan lägga till att eftersom du inte vill ha ett stort träd och du vill ha frukt ganska snabbt så bör du välja någon sort som är ympad på grundstammen Gisela (säljs ofta under namnet pysslingsträd) då blir trädet bara 1/3 så stort som det blir när man ympar det på fågelbär. Träd ympade på fågelbär kan få en höjd på 10-12m och ett träd ympat på Gisela blir altså runt 3-4m högt.
Hannele
Van är mörk söt och god.
annelise
Tack för tipsen!

Funderar nu på Van eller Stella... säkert på "Gisela", som jag inte hade en aning om att det fanns innan... smile.gif

Men såg också att det finns spaljerade bigarråträd... har någon någon erfarenhet av sådana?
komakajsa
Ville bara tillägga att fåglarna tydligen inte ser de gulare sorterna, utan bara de röda. Smaskiga bär vill man ju ha ifred:) Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon