annelise
Har ett humlebo innanför fönsterfodret till min kolonistuga... undrar om det är skadligt och hur jag i så fall blir av med det? Vi känner oss inte så störda av det annars så för oss kan de få bo där, så länge de inte far illa åt huset...

Hoppas någon klok person kan vägleda mig i detta!
humla
Kan tyvär inte hjälpa dig angående om det är skadligt eller inte...

Men avundssjuk är jag! rolleyes.gif Tänk att få ha ett humlebo... wub.gif
TeliaNet
till vintern kan ni ta bort det, annars är de allt för livliga.
men de är trevligare än getingar.
netaave
Vi hittade också ett när vi rev vår gamla altan, trodde först det var ett musbo och skadade det lite, men vi lappade ihop så gott det gick och flyttade det längre ner i trädgården. Grävde upp med god marginal och flyttade med en spade.
Jag har fortfarande humlor i trädgården så jag tror de klarade sig.
Hannele
Finns det inga humlor?
Humlor har engångs-bon, de återvänder aldrig till den gamla.
De dör till vintern, bara drottningen övervintrar.
alex
CITAT (humla @ 17-07-2004, 08:56)
Men avundssjuk är jag! rolleyes.gif Tänk att få ha ett humlebo... wub.gif

Jag har även jag ett humlebo, i min sommarstuga(ok, inte i, men under jorden på tomten) tongue.gif och jag har inget emot det, då de oftast är ganska snälla bara man inte trampar på dem.

Förresten, har ni hört talas om en asiatisk bi, som klarar av en kroppstemperatur och bålgeting som klarar av en lägre temperatur och där bien attackerar bålgetingen, och ökar sin kroppstemperatur till nästan max, och eftersom bålgetingen inte tolererar så hög kroppstemperatur så överhettas den till döds och därmed kan inte den ensamma bålgetingen visa andra bålgetingar var bina har sitt bo. Det konstiga är just det att de låter bli att sticka getingen, och bara ökar sin kroppstemperatur.

Jag tycker att detta är fascinerande, att kanske 50 bin attackerar en bålgeting och överhettar den till döds.
*Felix matte*
Vi har ett humlebo under altangolvet smile.gif
Igår hämtade mamman (?) ut en liten humleunge wub.gif
den var sååå söt... sen kröp hon om o om igen halvvägs ner
och backade upp igen... vi trodde att hon försökte
locka ut en till liten, men inga fler barn syntes till.
adrian
Man kan bygga humleholkar till dem... smile.gif
humla
CITAT (adrian @ 18-07-2004, 10:40)
Man kan bygga humleholkar till dem... smile.gif

Det har jag gjort, men nått del måste det va, ingen har flyttat in... sad.gif
annelise
*skrattar* vilken massa svar och så mycket nytt jag har lärt mig! Tack alla!

Men hur jag ska göra med mitt humlebo bakom fönsterfodret vet jag inte ändå... tror nog att jag låter det vara kvar till vintern i alla fall... ;D
Gossen Ruda
Det är så, man kan bara fråga men inte styra svaren. biggrin.gif Jag tycker inte att du skall göra någonting om du inte störs av dom. Dom gör ingen skada. Vill du inte ha inneboende kan du kolla till hösten när det inte är någon aktivitet. Är boet tomt så kan du spärra ingången. Det är inte så att du har en permanent koloni utan det byggs upp nya samhällen varje år.
tullmejs
CITAT (netaave @ 17-07-2004, 18:37)
Vi hittade också ett när vi rev vår gamla altan, trodde först det var ett musbo...

Mycket möjligt att det var det, humlorna gillar visst att boa i gamla musbon :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon