Madeleine1
17-07-2004, 13:45
Min stackars Kanadensiska ros Adelaide Hoodless har drabbats rejält av svartfläcksjuka. Svarta fläckar inte bara på bladen utan även på grenarna. (Barkfläcksjuka?) Jag har en ynka gren som inte är angripen som det ser ut just nu, men resten av rosen. Vad ska jag göra?
Ska jag klippa ner rosen helt eller spara den friska grenen? Ska jag vänta med att klippa?
Jag antar att förhållandena inte är det bästa för stackars Adelaide, jag har för mig att det stod att det skulle vara en frisk ros när jag köpte den... Så nu funderar jag på om jag ska göra något med jorden när jag ändå är igång. Men vad? För övrigt står hon "öppet" och får tillräckligt med sol under dagarna
Snälla, ge mig råd...
Jag vågar inte råda dig om eventuell klippning, men man brukar ta bort alla dåliga blad i alla fall. Åkerfräken som fått dra i vatten till det börjar lukta skunk och sedan spädes med 3/4 vatten och sprayas på har ganska god verkan på diverse mögelsjukdomar. Du kan också göra ett avkok som du låter svalna under lock och använder dagen efter, spädes likadant.
Mvh
Fenja
Madeleine1
17-07-2004, 16:06
Oki... Ska avkoket användas i förebyggande syfte eller när rosen redan drabbats?
Man kan använda det både och, på de som drabbats och på icke drabbade för att det inte ska sprida sig. Funkar jättebra mot mjöldagg också!
Mvh
Fenja
Förebyggande vore bäst. Men den kanske kan begränsa angreppet om man tar bort de värsta bladen och sprutar på alla nya?
Samma avkok vore bra mot stockrosrost också, men man ska börja så tidigt på våren att åkerfräken inte ännu finns, så det gäller att torka och spara.
Jag blandar Atamon (sånt man använder när man kokar saft och sylt) i vatten och sprejar min lilla larviga Winchester Cathedral som lätt får svartfläcksjuka. Inte vet jag hur mycket det hjälper. Den lever iallafall.
Madeleine1
17-07-2004, 19:48
Nja... Jag har fått tipset och tänkte att det kan ju inte vara giftigt iallafall. Om det hjälper.. Jag vet inte hur rosstackaren hade sett ut annars för jag har inte provat något annat. Sjukan försvinner i vart fall inte helt. Atamon är ju konserveringsmedel och därmed borde det ju vara svampdödande.
Spruta varje månad mot svartfläckssjuka / rosrost
1 flaska atamon 250 ml
10 l vatten
några droppar diskmedel
Madeleine1
17-07-2004, 22:32
Nu har jag läst på om Atamon. Tydligen är det så att i hög koncentration kan det skada rosornas blad. Jag är nog sugen på att prova åkerfräken, det känns allra naturligast. Problemet sitter nog i benen. Det är närmare till affären än till naturen där åkerfräken växer. Vet någon vilken årstid man ska plocka åkerfräken. Finns det olika sorters fräken som man kan ta fel på? Är inte så bra på vilda växter.
Här kan du läsa om fräkenväxterna:
Virtuella FloranÅkerfräken plockar du så snart de små "granarna" visar sig och så länge de finns kvar. Torka i glesa buketter med en gummisnodd om stjälkarna för att börja behandla drabbade växter tidigt på våren.
Mvh
Fenja
Grenar med fläckar på ska man klippa bort.
I år har jag provat en Atamon-blandning och jag tycker att rosorna har klarat sig hyfsat. Jag har inte märkt att bladen tar skada. Nu minns jag inte proportionerna, men det var Atamon, såpa och vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.