petra från umeå
Hej,

Jag har beskurit min passinsblomma till bara 5 cm (den är ett år), nu efteråt ångrade jag mig, kanske det blev fel eller???

Julrosen - är den härdig i Umeå zon 5? Kan man så från frö, är det svårt???

Tack på förhand

Hälsningar Petra rolleyes.gif
ansj
Klippt är klippt och säkert skjuter passionsblomman nya skott snart!

Om julrosen är härdig i zon 5 vet inte en skånetös som jag men fröså den kan man men man får ha massor med tålamod, det kan ta över ett år innan den gror om man köper frön. Bäst är att köpa en planta och sen låta den fröså sig själv för färska frön gror bäst och det brukar den klara av aldeles själv.

Har man tur hittar man småplantor under julrosen i slutet av sommaren som man kan flytta!

Anna i Skåne
Betty
CITAT (petra från umeå @ 06-02-2003, 19:39)
Julrosen - är den härdig i Umeå zon 5? Kan man så från frö, är det svårt???

Hej Petra! Här kan du läsa mer om julros. http://www.odla.nu/artiklar/helleborus
PETRA
Tack snälla för hjälpen!!!

Hälsningar Petra
Åsa K, zon 1
Hej Petra

Jag odlar mina i kruka rolleyes.gif

Då kan jag plocka fram dem när de är som finast.

På sommaren kan du gräva ner krukan i trädgården för att sedan på hösten sätta den frostfritt och på så sätt driva knopparna till blomm.

De är mycket känsliga för att bli för blöta så det är bästa att på hösten förvara krukan under tak. De finns i flera fina färger, både vitt, rött och stimmigt.

Jag har köpt små plantor från Uddevalla hos en odlare där. (har inte adressen just nu men den kan jag fixa till de som önskar).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon