kottan
Är det någon som vet vilka potatissorter som har bäst motståndskraft mot bladmögel?

Jag blir så ledsen.. när jag ser eländet i landet. sad.gif
alex
Jag vet tyvärr inte några sorter som är extra motståndskrafrtiga mot bladmögel, men du kanske kan odla potatis på någon annan plats än där du odlar nu, då den platsen som du odlar på nu har troligen kommer att drabba potatisarna nästa år om du odlar på samma plats. Dukan där i stället odla något annat, som helst inte är nära potatissläkting.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan du hitta information om potatissorter och vid många av dem står det om de är känsliga eller har bra motståndskraft mot sjukdomar.

http://www.alltompotatis.com/

Tyvärr när det gäller potatisbladmögel så muterar svampen ganska ofta så en potatis som anses resistent idag kanske inte är resistent mot den typen av bladmögel som dyker upp om något/några år.

Växtföljd är viktigt. Man kan även försöka få en hyfsad skörd innan bladmöglet slår till genom att välja en tidig sort + förkultivera potatisen i kruka. +Kompostera inte potatisblasten och potatisar med rötskador ifall du har potatisbladmögel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon