Full version: Jordgubbstips önskas
Mimsan
Hallå alla kunniga!
Vi har en trädgård i Nacka och jag vill plantera jordgubbar någonstans. Vad ska jag tänka på? Var trivs jordgubbar bäst? Vilken typ av jord? Väderstreck? Jag vill ha en sort som blir söta i smaken, det spelar ingen roll om dom är lite mindre, smaken är det viktigaste, att dom inte är för syrliga. Vilken sort ska jag välja då?
En tanke jag har är att fylla upp med jord vid en bergskant i västläge, mao en plats som nås av mycket sol på förmiddagar samt mitt på dagen, från öst. Jag tänkte att jag kanske kunde sätta stenbumlingar som kant mot gräsmattan sedan. Eftersom jorden inte är så bra vid berget så får jag fylla upp en rejäl "jordbassäng" har jag tänkt. Kan det vara en bra idé? Hoppas på något svar från nån jordgubbserfaren!!!!! Stort tack på förhand!
Mimsan i Nacka rolleyes.gif
alex
Jag är inte så "jordgubbserfaren" men jag tror att de klarar sig på de flesta jordar, här där jag bor är det lerjord och det finns en jordgubbsodlare som odlar i stor skala inom några kilometer som också har lerjord.

De vill ha så mycket sol som möjligt, så söder skulle väl passa. De ger nog frukt ändå, men de ger desto mer frukt ju soligare det är. Fast om du säger att den platsen som du har tänkt dig är solig så kanske det går att få mycket frukt där ändå.

Det med "jordbassäng" kan nog funka, ja.

Jag kan tyvärr inte ge dig något bra förslag på sort, men du kanske kan plantera flera sorter, för att få en mer utdragen skördeperiod, med både tidiga och sena sorter.

Vilka sorter som du skall ha får nog andra säga, då jag är usel på olika jordgubbssorter.
TeliaNet
bounty är en söt sort som jag själv har.
sarian vet jag inte så mycket om, men den är inte så särskilt sur.
kolla denna sida för info om flera sorter;http://www.google.se/search?q=cache:CA_ZRw...er+bounty&hl=sv
Fenja
Jag har Koronajordgubbar, som blir många, stora, söta och underbart goda. Plantorna har genom åren varit kanonfriska. Den mognar i och för sig medelsent - jag skördar för fullt just nu här i zon 4. Vill du ha revor?
Mvh
Fenja
Ellebo
Hej Fenja har du jordgubbsrevor till mej med så kan vi byta om det är någon stickling eller frösådd växt du vill ha. Ha sått lite perenner i år som ser ut att arta sej.
MVH
Fenja
Ellebo/Lena! Jag har skickat ett PM till dig!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon