Jag sådde två dadelfrön från dadlar jag ätit utomlands och de har grott nu. Har någon erfarenhet av dadelsådder och kan dela med sig av goda råd? Jag vet ju att det är en palm, och vad jag vet så växer de både i öken och subtropiska områden...
TeliaNet
18-07-2004, 12:54
dadelpalm
(Phoenix dactylifera) träd inom familjen palmer, med parbladigt delade blad i toppen av en upp till 25 m hög stam. Dadelpalmen odlas sedan årtusenden i Nordafrikas och Västasiens ökenområden, numera även i bl a Kalifornien och Australien. Arten är tvåbyggare, och endast ett litet antal hanpalmer behövs; i regel konstpollineras honpalmerna genom att hanblomställningarna skärs av och placeras i honblomställningarna. En enda dadelpalm kan ge flera hundra kilo frukt om året. Frukterna (dadlar), som är bär, är i moget tillstånd bruna och har ett enda avlångt, benhårt frö. De är mycket närande och sockerrika. Ur saft från stammen framställs dadelvin.
Ur Stora Focus © Norstedts Ordbok 2001
hoppas att du får hjälp av detta, det står var de odlas och klimatet där känner du säkert till.
de verkar vilja ha det varnt, ljust och sandigt.
hittade denna länk:
http://hem.fyristorg.com/kamelia/Palm.htm
tack claes! bilden på palmen i länken ser precis ut som min lilla palm fast min är 30 ggr mindre... : ) den har ju nyss kommit upp och växer sakta som det också stod i länken... en till är på väg upp men den är ännu mindre, ca en halv centimeter...nu fick jag lite tips om vinterförvaring också, tack.
TeliaNet
19-07-2004, 22:39
vashegoo
el_fishko
21-07-2004, 09:03
men man kan inte få dem att gro om man köper daddel här hemma i sverige va?
TeliaNet
21-07-2004, 09:12
CITAT (el_fishko @ 21-07-2004, 10:03)
men man kan inte få dem att gro om man köper daddel här hemma i sverige va?
varför skulle inte det funka?
men de i affären är väl behandlade på nått sätt, också kanske de är kärnfria.
el_fishko
21-07-2004, 09:28
vet inte, men de kanske är torkade eller något
Åsa, mälardalen zon 2
21-07-2004, 09:45
Jodå det går bra att få kärnorna från torkade dadlar att gro. Jag hade en gång i tiden en liten dadelplanta som jag fått upp från en kärna från ett sånt där vanligt paket med torkade dadlar som man köper till jul i den vanliga matvarubutiken. (Jag har för mig att det tog ganska lång tid innan dadeln grodde).
andersen
21-07-2004, 15:00
Jo det går bra att få fram dadelpalm i från en kärna, jag tror att jag filade lite på änden av kärnan, hadde den i ca 10år och den hadde inga krav, sköte den som vilken krukväxt som helst.
Den blev dock för stor för min lägenhet så tyväär så kastade jag den, något som jag tycker va synd, då var den ca2m hög.
TeliaNet
21-07-2004, 16:03
den blir 25m, så kan ske den ger frukt vid 3-5m, alltså inget vi kan ha inomhus i möblerade rum om vi nu inte har 25m i takhöjd.
om man klipper ner den till 2 meter så kanske den inte ger frukt, annars tar det kanske längre tid innan blom.
jag kan ställa höga växter med extraljus och 4m till tak, men jag tror inte jag skulle prova med dadelpalm.
wolkenkrabber
22-07-2004, 14:20
man kan inte klippa ner en daddelpalmer, de fles apalmerna har bara en tillväxtpunkt, att klippa av toppen på en palm innebär döden
andreas i uppsala
22-07-2004, 20:17
Du kan klippa av stammen såvida det inte är under tillväxtpunkten som i palmer sitter väldigt långt upp i stammen. Du kan max ta ca 5-10cm men det hjälper inte om palmen är 4 meter hög och taket är 3 meter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.