Hannele
18-07-2004, 00:01
I kväll plockade jag
odon till kvällsfilen,
fanns mycket mer än
blåbär, lika gott!
DET håller jag absolut med om, blir utmärkt både saft, sylt och likör!!
Mvh
Fenja
Odonen brukar ha en friskare syrligare smak än blåbären (inte lika fadda), men man kan ju inte plocka dem med bärplockare lika lätt.
annaridell
19-07-2004, 16:15
Men vad är odon. Jag läste i svenska bärboken att bäret är svart med vitt fruktkött. De bär jag hittade i skogen var svarta med mörkt fruktkött. vad var det? Eller var det kankse en hybrid. Finns det nåt annat namn på odon, i folkmun så att säga.
Det är ljusblått, precis som på bilden ovan. Men kanske finns det varianter som saknar skyddande vaxlager. Så är det ju med de "svarta" blåbär man kan hitta. Alla blåbär är allså i grunden svarta, men ser blåa ut pga vaxlagret.
Gossen Ruda
19-07-2004, 17:33
Vill bara påpeka att det finns uppgifter om enstaka förgiftningsfall pga odonätning. Symptomen är yrsel, kräkningar, svaghetskänslor bl.a. Varför det bara sker ibland vet man inte. Det kan bero på växtplatsen eller på plantan. Eller påverkan av en parasitsvamp på plantan, Sclerotinia megalospora. Källa: Örjan Armfält Hansell, Bärboken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.