Full version: Klematis med bucklor
katjoh
Jag var ute och tittade på min klematis Propertius som jag planterade i våras. På en gren är det som små knölar eller bucklor. När jat trycker på dom känns dom ihåliga. Någon som vet vad det kan vara?
kristerh
Det är förmodligen klematisstekelns ägg... den lägger ägg i grenarna och dessa blir som små bölder, för att sedan kläckas till hungriga larver mad.gif
försök klämma sönder dessa, jag tror att de föstörs då, i annat fall kan du vänta tills larverna kläcks och spruta dessa med pyrex eller provado.
krister
Annelie
Jag har hittat sådana där små bölder på min avblommade orkidée - är det ohyra det med kanske??! Det sitter som små små bubblor precis i ytskiktet på toppen utav grenarna och blir lite "kladdigt" när jag trycker på dem unsure.gif sad.gif
Kajsa
Ja vilket elände det var, igår grävde jag bort min George, och på min Albina Plena klippte jag bort alla nya gröna skott, har klängt på en stege och klippt, pest. Klematis Viticella tycks klarat sig hos mig, Södertälje och Hagley hybrid fick inga steklar, dom tycks inte gilla alla.
kristerh
CITAT (Annelie @ 18-07-2004, 20:11)
Jag har hittat sådana där små bölder på min avblommade orkidée - är det ohyra det med kanske??! Det sitter som små små bubblor precis i ytskiktet på toppen utav grenarna och blir lite "kladdigt" när jag trycker på dem unsure.gif sad.gif

Det är nog sköldlöss du fått på din orkis sad.gif kan vara jobbiga att bli av med,
försök att skrapa bort de du ser, samt spraya med provado eller pyrex, försiktigt eftersom om du sprayar för nära kan orkisen frysa. Du får nog spraya om någon eller några gånger.
Om det bara är någon slags sockerlösning du har på dem är det helt normalt, det brukar orkisarna få, speciellt när de börjar växa.
krister
KURT
CITAT (Kajsa @ 18-07-2004, 20:23)
Ja vilket elände det var, igår grävde jag bort min George, och på min Albina Plena klippte jag bort alla nya gröna skott, har klängt på en stege och klippt, pest. Klematis Viticella tycks klarat sig hos mig, Södertälje och Hagley hybrid fick inga steklar, dom tycks inte gilla alla.

Det är de småbladiga som är mest utsatta för stekeln. Men även om den kan kaläta endel så brukar fåglarna hänga med ganska bra senare under sommaren.
Annelie
CITAT (kristerh @ 20-07-2004, 10:01)
CITAT (Annelie @ 18-07-2004, 20:11)
Jag har hittat sådana där små bölder på min avblommade orkidée - är det ohyra det med kanske??! Det sitter som små små bubblor precis i ytskiktet på toppen utav grenarna och blir lite "kladdigt" när jag trycker på dem  :unsure:   sad.gif

Det är nog sköldlöss du fått på din orkis sad.gif kan vara jobbiga att bli av med,
försök att skrapa bort de du ser, samt spraya med provado eller pyrex, försiktigt eftersom om du sprayar för nära kan orkisen frysa. Du får nog spraya om någon eller några gånger.
Om det bara är någon slags sockerlösning du har på dem är det helt normalt, det brukar orkisarna få, speciellt när de börjar växa.
krister

Hrm.. jag skrapade bort allt synligt igår och de där "bölderna" sitter väldigt ytligt och var inte ett dugg svåra att få bort.. Jag undrar just om det kan vara sockerlösning som du skriver om - bladen är nämligen alldeles klibbiga och det verkar som om stänglarna fällt något kletigt på dem unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon