Full version: Gibberellsyra
Christoffer
Hej hej!

Jag har hört att gibberellsyra ska vara bra om man vill påskynda grotiden för kaktusfrön. Nu undrar jag om detta verkligen fungerar och var kan man köpa det?
Ingrid på Västkusten
Hummm - gibberelinsyra för kaktusfrön är en j-kla overkill - vad har Du för sorter? Är det Opuntia är det köldperioder som gäller - jag ahr haft mkt goda resultat med att låta fröna torka ut helt och så sedan vattna dem med vatten innehållande en svag gödningsdos.

Gibberelinsyra kan man köpa ifrån t ex Cumbrian Carnivores i England eller JL Hudson i USA. Krävs små mängder. hanteras med handskar och mask då det är ett hormon. Iakktag försiktighetsåtgärder och begär varuinformation när Du köper om Du är osäker på riskerna vid användning. Hobbyodlarna vet ofta inte om alla risker med sin hobby :-))))))

Hälsar Ingrid
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 07-02-2003, 09:29)
Hummm - gibberelinsyra för kaktusfrön är en j-kla overkill - vad har Du för sorter? Är det Opuntia är det köldperioder som gäller - jag ahr haft mkt goda resultat med att låta fröna torka ut helt och så sedan vattna dem med vatten innehållande en svag gödningsdos.

Gibberelinsyra kan man köpa ifrån t ex Cumbrian Carnivores i England eller JL Hudson i USA. Krävs små mängder. hanteras med handskar och mask då det är ett hormon. Iakktag försiktighetsåtgärder och begär varuinformation när Du köper om Du är osäker på riskerna vid användning. Hobbyodlarna vet ofta inte om alla risker med sin hobby :-))))))

Hälsar Ingrid

Hallo,

Gibberelinsyra finns också att köpa i Tyskland. Vet ej var eller hos vem bara att några av mina tyska trädgårdskompissar köpte det. Bl.an. till frö av Romneya o.s.v.

Elisabeth
Christoffer
Jag har inte köpt några frön än, men jag funderar på att kanske införskaffa astrophytum asterias, trichocereus huasca, neochilenia occulta (min dog och jag vill så gärna ha den i min samling igen)
Ingrid på Västkusten
todeloo,

Ingen av dessa tillhör de svåra att få att gro A asterias möjligtvis att hålla liv i ........N occulta har jag aldrig sått.
Med undervärme och ljus och lämpligt substrat och fuktighet borde de gro på ett skott om det är färska frön.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon