Full version: Havsörnen
*Felix matte*
För en stund sen satt jag ute och njöt av solen då grannen
sa att en stor fågel seglade i cirklar inte så högt upp
Det var en Havsörn...måste ha varit en gammal en
eftersom stjärten var helvit.
Mäktig syn var det wub.gif

pepparmynta
Måste vara en härlig upplevelse att få se en sådan pampig fågel flyga!
yla
det är underbart med såna vackra fåglar
vi har dom här i viken hos mej också
men jag lyckas visst aldrig fota dom så bra
hade du inte kameran me dej

laugh.gif laugh.gif
renate
Vad tjusigt med en havsörn i närheten,jag får åker en bit för att ser den. rolleyes.gif tongue.gif smile.gif
andreas i uppsala
brukar inte havsön finnas vid havet?
*Felix matte*
Min kamera är alldeles för skruttig för att kunna ta bilder på avstånd sad.gif
kanske blir det en av bättre kvalsort lite senare smile.gif

Andreas, det var andra gången jag såg havsörn här i stan...
tror inte att vi har så förfärligt långt till havet om vi tar fågelvägen
till Norge.
Geografi är inte min starka sida.. tror jag var sjuk när ämnet
var på schema i skolan.
tongue.gif
yla
CITAT (Felix matte @ 18-07-2004, 15:13)
Geografi är inte min starka sida.. tror jag var sjuk när ämnet
var på schema i skolan

här är en till som hade BC i skolan i geografi
men om nån ber mej åka nånstans så åker jag dit
o har oftast inga problem me o hitta
man behöver ju inte rabbla städer för o va bra i geografi rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
andreas i uppsala
jo det måste man göra(bl.a) tongue.gif
*Felix matte*
iofs så hade jag AB i betyget
men.... minnet är bra men kort laugh.gif
Tror faktiskt det är till fördel att inte lagra en massa onödig info i huvuddatorn (hjärnan)... finns ju kartor och böcker plus hela Internet att få uppgifter, både gamla och dagsaktuella.
Varför då ta upp värdefullt utrymme som kan användas till annat viktigare wink.gif biggrin.gif
Peder
Ja rovfåglar är verkligen en mäktig syn....haft en jagandes i min trädgård...lågt flygande mellan äppelträden.....
yla
CITAT (Felix matte @ 18-07-2004, 23:15)
iofs så hade jag AB i betyget
men.... minnet är bra men kort laugh.gif
Tror faktiskt det är till fördel att inte lagra en massa onödig info i huvuddatorn (hjärnan)... finns ju kartor och böcker plus hela Internet att få uppgifter, både gamla och dagsaktuella.
Varför då ta upp värdefullt utrymme som kan användas till annat viktigare wink.gif biggrin.gif

helt rätt man ska inte belasta hårddisken för mycket
jättebra me ett externt minne att lägga allt på somman inte behöver direkt laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 18-07-2004, 18:26)
men om nån ber mej åka nånstans så åker jag dit
o har oftast inga problem me o hitta

men det har jag som till o me kört vilse i min lilla stad laugh.gif
och fått smått panik när jag inte visste var jag var och då var jag ändå bara några futtiga meter från gatan som ledde hem.laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Skulle för några år sedan återbörda en tappad plånbok till ägarinnan... letade efter adressen i nästan 1 timma men fick ge upp och lämna den på polisstationen eftersom jag inte hittade rätt.
Polisen frågade om jag var nyinflyttad ohmy.gif Näää, inte riktigt... jag kom hit 1963 sa jag tongue.gif
Hon hade svårt för att hålla sig för skratt och jag förstod hennes reaktion biggrin.gif

Vi har inte alla utrustats med radar av bästa kvalisort och därför får ju också Polis och Fjällräddning rycka ut då och då.
yla
jo men de e ju ditt lokalsinne som inte fungerar

jag antar att du inte vågar ge dej ut i skogen då ensam wub.gif

jag älskar att knalla "vilse" i skogen det är bästa sättet att lära sej den
man går lite "vilse"varje gång o får på så sätt större o större bitar som man hittar i sen
smile.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 18-07-2004, 23:42)
jag antar att du inte vågar ge dej ut i skogen då ensam wub.gif

Inte en chans att jag skulle ge mig ut i skogen ensam laugh.gif
Det hände sig för drygt 20 år sedan när vi var ute och plockade lingon ett par mil hemifrån.
Plötsligt så var jag ensam med hink och plockare full med bär.
Var var jag???? och var fanns make och son???
Jag letade och letade... troligtvis gick jag i cirklar och jag
Hinkens råge minskade och snart var plockaren så gott som tom och DÅ..
såg jag både son och gube stå vid bilen och smaska i sig av medhavda mackor... Jag sprang fram till dem och frågade hur de hittat mig...Vaddå hittat dig??????????
Det visade sig att jag hela tiden varit i närheten av dem och bilen men min radar kunde inte ta emot signaler och därför trodde jag mig vara vilse tongue.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif Jag säger då bara det... människohjärnan är ett mysterium!
gammelnalle
Slarvig fågel det där: Hafsörn....

den som aldrig gått vilse har inte upplevt lika mycket som de som gått fel..
yla
jaa visst är den
tänk om man kunde begripa sej på den
rolleyes.gif
andreas i uppsala
belasta (fnys), det går inte att belasta "hårddisken" tongue.gif så det är bara att ta fram atlasen och plugga tongue.gif:D Vet till exempel var ougadougo ligger? Jag kan avslöja att det inte ligger i Sverige eller i Norge tongue.gif
yla
CITAT (andreas i uppsala @ 19-07-2004, 00:36)
belasta (fnys), det går inte att belasta "hårddisken" tongue.gif så det är bara att ta fram atlasen och plugga tongue.gif:D  Vet till exempel var ougadougo ligger?  Jag kan avslöja att det inte ligger i Sverige eller i Norge tongue.gif

thihi det vet väl alla att de ligger i sleep.gifburkina faso
andreas i uppsala
Alldeles Rätt!
Kan du säga var Karlstad ligger och vad är uttar pradesh och slutligen var ligger Hellas tongue.gif sleep.gif
yla
neej nu blev jag alldeles trött i båda ögonen
så nu stänger jag ner o säger gonatt rolleyes.gif laugh.gif
Betty
Karlstad ligger i Värmland
Delstaten Uttar Pradesh har Indiens största folkmängd och skulle vara
ett av världens folkrikaste länder om det vore självständigt...

Hellas De gamla grekernas land.

Yippie, alla rätt!!! Vad vinner man??? laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
adrian
I örebro kan man få många havsörnar, en granne hade räknat 20 st under en fågelskådningstripp här hemma...

Själv hade jag piknik för 2 år sedan och då landade en sådan bjässe i ett träd ca:30 bort ifrån oss...

VILKEN JÄTTE!!

Jag trodde inte mina ögon...WOW!!

"Havsörnen är Nordeuropas största fågel. En havsörn kan bli hela 2,5 meter mellan vingspetsarna och kroppen kan bli upp till en meter lång. Trots att de är så stora väger en havsörn bara 4 - 7 kilo. Honorna är normalt något större än hanarna."

KURT
CITAT (Felix matte @ 18-07-2004, 15:13)
Min kamera är alldeles för skruttig för att kunna ta bilder på avstånd sad.gif
kanske blir det en av bättre kvalsort lite senare smile.gif

Skall man fotografera en flygande havsörn så blir det en mycket dyr kamera (eller snarare objektiv).
andreas i uppsala
nja, Betty första frågan var en kuggfråga. Just den här Karlstad ligger inte i sverige, annars så var det ju helt rätt.

Lite mer frågor, Vad heter staden som ligger mitt i amazonas regnskog? Vilken av floderna missouri och mississippi är äldst och hur högt kommer världshaven stiga när arktis smälter? Var finns världens största fjäril och vilken gata bor Andreas i Uppsala på tongue.gif
*Felix matte*
vilken gata bor Andreas i Uppsala på
jag vet tongue.gif Blomgatanbiggrin.gif
Vad heter staden som ligger mitt i amazonas regnskog?..Manaus biggrin.gif
yla
härlig bild på örnen
dom e mäktiga pippifåglar
frågorna har jag inte tid me
ska in till nynäshämn o vem vet det kan komma en örn flygande kanske
hoppas kan jag iallafall för där finns det örn rolleyes.gif
andreas i uppsala
nja... jag bor faktiskt på BLOMGATAN tongue.gif biggrin.gif Kan du den här. Det är en liten gåta. Vilken av dessa floder är äldst missouri eler mississippi tongue.gif
yla
dagens bilder
det blev ett par fåglar fast ingen örn

missouri o mississippi går ihop i en enda flod så dom e nog lika gamla kanske wub.gif fast inte vet jag unsure.gif
men nu vet jag va dom ligger iallafall
andreas i uppsala
nja det är fel. Det hela liggeri själva namnen tongue.gif
yla
miss o mississ kanske då
o då e väl miss yngst
nej nu e jag ute o cyklar kanske
andreas i uppsala
nä ,det är du inte.du är på spåren ,nästan ända framme vid hållplatsen
yla
jag leker me orden
miss o uri
miss is s ippi
men jag kommer inte på det blink.gif
wolkenkrabber
i have been to Hell, have you?

yla
japp det ligger ett litet helvete strax norr om orsa
så helvetet finns nog lite här o där
rolleyes.gif
har en bild på det lilla helvetet men måste scanna isåfall
andreas i uppsala
jag känner en hellberg, räknas det wink.gif
wolkenkrabber
this hell, the one i walk about is in norway you drive trough it on your way from oestersun to trondheim
Gossen Ruda
Nu får jag väl spinnsidan av forumet på mig men kvinnor har generellt sett dåligare orienteringsförmåga än män. Min mamma var inget undantag. En gång skulle vi gå till en sjö vi aldrig varit vid i Landvetter. Vi startade från en skogsbilväg vid en myr, mamma höll i kompassen och kartan. Vi gick och gick och till slut kom vi fram till en skogsbilväg. Samma väg som vi startat från, bara på andra sidan av myren. laugh.gif

Långt senare hade vi hyrt en stuga i Blekinge och var ute och körde. Mamma kollade kartan. Plötsligt kom vi fram till en större väg som hon inte visste skulle finnas. Men den fanns där, hon var en mil fel ungefär. Konstigt nog blev hon sur när hittade var vi var på några sekunder. Tur att vi män kan få vara bra på nånting. biggrin.gif
yla
här har vi helvetet

det svarta därnere är ravinen som dom kallar helvetet
jag tror att de va så att man drev in djur i ravinen o sen va det slakt på dom så därför kallas platsen för helvetet
det va alltså på stenåldern som dom jagade så (tror jag det va)

lustigt att det blev helt svart därnere på fotot få det är inget jag gjort själv det är så på pappersbilden
andreas i uppsala
Du har rätt Gossen Ruda. kvinnor har sämre orienteringsförmåga, speciellt under menstruationen. Det är vetenskapligt bevisat
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2004, 18:50)
Nu får jag väl spinnsidan av forumet på mig men kvinnor har generellt sett dåligare orienteringsförmåga än män.

Men vi har bättre Simultanförmåga än ni
Ewa L
Nu får jag väl spinnsidan av forumet på mig men kvinnor har generellt sett dåligare orienteringsförmåga än män.

Nejdå, du har faktiskt helt rätt. Kvinnor har generellt betydligt sämre lokalsinne. Det var ju männen som gick iväg för att hitta och hämta bytet. Då var det en fördel om de hittade tillbaka. tongue.gif Kvinnorna fixade hemmavid och behövde inte så stort lokalsinne.

Dessutom: Nedsatt färgsinne är betydligt vanligare bland män än kvinnor. Med detta vill jag ha sagt; vi är olika, men inget är bättre eller sämre.

"Vive la diffèrence" wub.gif
yla
CITAT (Ewa L @ 20-07-2004, 07:20)

Nejdå, du har faktiskt helt rätt. Kvinnor har generellt betydligt sämre lokalsinne. Det var ju männen som gick iväg för att hitta och hämta bytet. Då var det en fördel om de hittade tillbaka. tongue.gif Kvinnorna fixade hemmavid och behövde inte så stort lokalsinne.

Dessutom: Nedsatt färgsinne är betydligt vanligare bland män än kvinnor. Med detta vill jag ha sagt; vi är olika, men inget är bättre eller sämre.

"Vive la diffèrence" wub.gif

bra rutet laugh.gif
andreas i uppsala
Ni verkar inte veta vad en ska i taget betyder. Det är bättre att göra så, man blir inte lika lätt utbränd då tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon