Madeleine1
Tyvärr har jag inte utrustning som klarar av ett fotografi av den här blomman, så jag provar mig på att beskriva istället.

Bladen ser ut som väldigt flikiga Geranium-blad (tror inte att det är någon Geranium dock), ca 3 cm i diameter. På en stängel sitter knoppar (2-6 st) som börjar bli blå, de ser lite ut som ljusa blåbär eftersom de är lite "insjunkna" längst ut. De är i samma storlek som "normala" blåbär, men lite mer avlånga. En blomma börjar slå ut och den är knallblå i kanten av kronbladen och aningen mer ljusblå/beige in mot ståndarna?. Dessa är mörkblå.

Stängeln som knopparna sitter på är 15 cm lång ungefär och det sitter blad med ett par centimeters mellanrum längs med den. I "krans" eller par. Lite svårt att se.

Jag är himla nyfiken på vad det här kan vara. Den har tagit sig hit alldeles själv och för en gångs skull rensade jag inte bort "allt" i rabatten...
tongue.gif

Någon som vågar sig på en gissning?
Madeleine1
Ha ha ha! laugh.gif biggrin.gif laugh.gif Nu blommar den... och då kunde jag konstatera att det är en Kinesisk riddarsporre 'Blue Butterfly'. Köpte en planta förra året som inte finns kvar där den sattes, men däremot har frösått sig i en annan rabatt!! Det komiska i det hela är att jag satte en nyköpt planta igår... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Det som är ännu mer komiskt är att varken den frösådda eller den nyinköpta ser ut som blommorna gör på nätet... Mina har mer rundade kronblad och "vanliga" ståndare som är vita med blå knappar (eller hur det nu heter... wacko.gif

Jag förstår INGENTING! Någon som kan hjälpa mig?

Ska försöka mig på att ta en bild under dagen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon