|
Nu är vi stolta ägare till en digitalkamera! Med hundratusen knappar och inställningar och funktioner och varianter och menyer och tillbehör och en FEEEEEET instruktionsbok. Det värsta med boken är att den börjar med grejer som ibland är fånigt enkla och sen raskt går över till rena grekiskan....
*Felix matte*
06-02-2003, 22:31
En får välan Gratulera och samtidigt ge ett gott råd: Läs inte Instruktionsboken! Hade jag gjort det så - Ja då hade jag inte fixat en endaste bild!
Jag har redan plåtat mina Amaryllisar - utan att läsa tjockemanualen!!
GRATTIS! Jag läste inte heller så där noga, jag prövade mig fram. Men vad de olika knapaprna betyder är dock bra att läsa. Man lär av sina misstag och nu behöver man ju inte bry sig om vad filmen kostar heller, blir det kass så är det bara att rensa och ta om! Och kul är det!!
Grattis Ina, va´kul! ...gissa om jag blir avundsjuk! Har inte kommit mej för att köpa nån själv ännu - det är ju så svårt att välja! Ju mer jag läser om dessa kameror desto mindre fattar jag!
grattis ,,du kommer att få jättekul med den ,,läs instruktionsboken då du behöver den , de brukar komma efter ett tag då man redan har fattat de mesta men inte allt,,,,jag släpar med mej min ÖVERALLT  väntar på dina bilder
Det var min "gube" som hade kollat in modeller och priser så jag har inte behövt anstränga mig ett dugg!!!  Så igår kom han bara hem med en kamera.... Det där med att kunna knäppa helt vilt utan en tanke på att filmen ska ta slut är helt underbart! Bara att kolla i "stora fönstret" och välja och vraka mellan bilderna. Jag har ett album på AoT som jag skulle kunna utnyttja, men jag kanske väntar tills våra fantastiska Webbisar har fixar ett här... Nu skall vi strax åka på fjällsemester (på söndag) så att tiden räcker inte riktigt till för att hålla på och pyssla med fotografering...  Men det blir tid till det sen!!
Jag har också köpt en häromdan. På cyberfoto skitenkelt bara att trycka på köp så kommer kameran om två dar. Nu kommer ni bli bildbombade,  hälsar Sassa
CITAT (Sassa @ 07-02-2003, 15:46) Jag har också köpt en häromdan. På cyberfoto skitenkelt bara att trycka på köp så kommer kameran om två dar. Nu kommer ni bli bildbombade,  hälsar Sassa Hmm Sassa Måste du inte betala kameran oxå? : )
Angelika
07-02-2003, 16:49
Hej Jag vill oxå ta lite bilder och ha på datorn, har varit och tittat på olika men känner mig "okunnig" på kamera fronten... Har ni några tips på vad jag ska fråga efter eller se till att det finns i kameran? Läser forumet varje dag, men har inte vågat skriva inlägg hitills, men nu har jag tagit mod till mig. Jag får massor av inspiration av att läsa era inlägg.  Angelika Zon 2 (tror jag)
Helen i Skåne
07-02-2003, 19:18
Grattis Ina! Undrar om det är ett tjejfenomen att inte vilja ha med instruktionsböcker att göra? Jag får utslag av dem, hellre då knåpa sig fram och försöka utan... VI fick en kamrea i julklapp och maken har läst boken, men inte jag! Jag tar bättre bilder...
abborrmaster
07-02-2003, 19:26
det beror på kvinnlighet... Eller slapphet... Farsan läser alltid dem (men det går ändå åt helvete för vi (morsan o jag)har redan listat ut skiten innan han läst ut manualen). Morsan inte däremot för att hon e kvinna och jag för att jag e slapp o slö ungdom  /Simon
CITAT (Angelika @ 07-02-2003, 16:49) Hej Jag vill oxå ta lite bilder och ha på datorn, har varit och tittat på olika men känner mig "okunnig" på kamera fronten... Har ni några tips på vad jag ska fråga efter eller se till att det finns i kameran? Läser forumet varje dag, men har inte vågat skriva inlägg hitills, men nu har jag tagit mod till mig. Jag får massor av inspiration av att läsa era inlägg.  Angelika Zon 2 (tror jag) Hej Angelika ja det gick ju utmärkt att skriva, ingen bet dig! : ) Kamera hmmmm ja optisk eller digital zoom finns det att välja på. Jag föredrar optisk zoom, det är ju en riktig zoom Vad följer med kameran. Överföringskablar? Nätaggregat, laddabara batterier? Kostar relativt mkt... Närgräns, viktig när man plåtar blommor o pistiller o sånt. Men det allra enklaste är ju att fråga kamrater om vad dom har för modell! : )
Säger också välkommen till Angelika!!! Kameran vi har köpt är en Fuji Finepix S304... Om ni vill veta alla finesser och sånt' är det nog enklast att ni letar rätt på den på t ex Net-on-Net.... (Det är där vår är inköpt - det räknas inte som reklam att berätta det, va....) Det är ingen idé att jag skall försöka förklara allt myckel man kan ha för sig, men kameran är helt klart bra!! Jag har kul!!!!
Gunvor Nilsson
07-02-2003, 21:22
Hej Angelia! Välkommen! Jag känner igen det du säjer - man är lite skraj i början innan man vågar sej in i forum. Har man väl kommit in så är det inget problem. Vi har alla börjat en gång i tiden. Alla försöker hjälpa alla. Vi har några som är duktiga på olika områden så du skall aldrig tveka för att be om hjälp - alltid är det någon som ställer upp.
hejsan Angelika gå till en foto handel o be att få testa det brukar gå bra den ska ha många pixlar så de blir bra bilder ja o så välkommen säger jag me
lilla mamma
08-02-2003, 09:28
Tänk, snart får jag också en digitalkamera, för det ingår i min mans arbetsdatorspaket. Så det så. Visst kan jag väl lära mig. Det finns ju garanti på grejorna.
Maggan i Piteå
08-02-2003, 12:02
Hej Angelika! Jag är också ny på detta forum - har "tjuvläst" nästan varje dag sen hösten....  Jag kollade på nätet om olika digitalkameror (=prisläget), läste en del om pixlar och zoom (blev inte speciellt mycket klokare!) men bestämde mig för en modell, tog ut kopia på skrivaren där priset framgick och gick till lokala fotobutiken - och fick kameran för nästan samma pris.
CITAT (Maggan i Piteå @ 08-02-2003, 12:02) Hej Angelika! Jag är också ny på detta forum - har "tjuvläst" nästan varje dag sen hösten....  Jag kollade på nätet om olika digitalkameror (=prisläget), läste en del om pixlar och zoom (blev inte speciellt mycket klokare!) men bestämde mig för en modell, tog ut kopia på skrivaren där priset framgick och gick till lokala fotobutiken - och fick kameran för nästan samma pris. Mkt smart gjort, klart prutagrument att printa ut från nätbutken o om det blir nåt mankemang så kan du klaga rakt över disk.
Angelika
08-02-2003, 22:00
Hej allihopa!! Tackar för mottagandet- nu har modet stigit. Nu ska jag skriva ut alla era goda tips, sammanställa och försöka köpa. Jag skulle vilja visa lite av det jag har i min lilla trädgård, ibland är det lättare att visa än att skriva och förklara. Tackar för mottagandet- nu har modet stigit. Angelika
Nä, vänta på detta oxå inann du köper...
Själv har jag haft förmånen att låna jobbets digitalkamera, en kanonmaskin från Olympus (C4040 - finns inte att köpa längre. Och då är den knappt ett år gammal!!) som har 4,1 megapixlar. Det sista är ju viktigt, eller hur? Nja, kanske inte. Det beror på vad man ska ha bilderna till. Om det skall vara till egna albumet i storlek 10x15 eller till det digitala fotoalbumet, ja, då spelar det nog inte så stor roll vilken upplösning den har. Lägre än 2,0 megapixlar ska man nog ändå inte gå. En arbetskamrat till mig har en sådan och det är faktiskt ganska stor skillnad på våra bilder. Om man däremot ska använda bilderna till tryck (böcker, annonser mm) så måste upplösningen vara bättre.
Jag har t ex en favvisbild på blå bergvallmo där pistillerna är helt enormt detaljrika. Tyvärr har jag ingen websida så att jag kan visa bilden. Min gamla systemkamera (som faktiskt var kanonbra) kan jag slänga i väggen.
Men, det är väl inte bara fördelar med den? Nja, den är inte så snabb. Jag behöver stänga av kameran mellan bilderna, annars tuggar den för mycket batteri. Och när jag väl "satt igång" den igen så tar det en stund innan jag kan ta bilder. Samma sak gäller när jag väl trycker på avtryckaren: Det tar en liten stund innan det händer något. Men för det syfte vi oftast snackar om på denna sidan, att föreviga våra fantastiska växter, ja, då är den kanon. En annan sak är att man ganska enkelt kan ställa in vilken typ av bild man vill ha - jpg i olika storlekar för privat fotoalbum. Storleken HAR betydelse, åtminstone för bildens upplösning och den plats bilden tar på minneskortet. En fullformat jpg tar med denna kameran ca 1 mb. Kortet jag har är på 128 mb, så det får ju plats en del bilder. Men tar jag TIFF-bilder, dvs bilder med fullupplösning för tryck, ja, då tar bilden ca 5 mb plats. Sedan är det ju en annan sak att man inför webpublicering både drar ner storlek och omvandlar TIFF till jpg till behändigare format och storlek.
Mina tips är: Kolla batteriförbrukning, upplösning (pixlar), minneskortets kapacitet, kamerans snabbhet och hanterbarhet. Om du går till en seriös kameraförsäljare så borde du till och med kunna låna kameran - såklart mot deposition (eller öppet köp).
CITAT (LarsV @ 09-02-2003, 10:50) Jag har t ex en favvisbild på blå bergvallmo där pistillerna är helt enormt detaljrika. Tyvärr har jag ingen websida så att jag kan visa bilden. Skapa dej ett album här på forumet och visa dina bilder!
vitsippa2
10-02-2003, 17:26
Hej Du! Vi använde våran digitalkamera nyligen, det blev vist filmsnuttar också? Jag är den gnetna sorten som föredrar en "vanlig" kamera med tillhörande räkning. Fast det är klart filmen var kul men fråga mig inte hur vi gjorde. så frågade dom vi var hos hur många pixlar vi hade....öh vet inte, 2. varför funkar inte smilen för mig?
Hej Berit,
Tack för tips! Jag ska fixa det här så alla kan se hur fiiiin bilden som jag tänker på är.
*äääääälskar sin digitalkamera* Ett av mina bättre köp! *leeee* Innan jag fick den så var jag inte särskilt intrewsserad av foto alls, men nu...Visste inte att jag hade sådan talang för avfotografering. Ett fotoalbum, här!? Det måste man jue ta reda på hur det funkar, har en massa härliga trädgårdbilder, som man är så stolt, så stolt över... Förresten, är ni intresserade av papperskopior av mkt bra kvalité, till löjligt låga priser, så sök på önskefoto! Ca 1,50 för standardstorlek & mer maffiga format är oxå väldans överkomligt ekonomiskt. *tipsa*
Apropå digitalkamera. Måste testa om man fattat det där med användarprofilinställningar rätt & fått upp sitt tryne vid inäggen...
nähäpp...
abborrmaster
13-02-2003, 21:44
CITAT (vitsippa2 @ 10-02-2003, 17:26) Hej Du! Vi använde våran digitalkamera nyligen, det blev vist filmsnuttar också? Jag är den gnetna sorten som föredrar en "vanlig" kamera med tillhörande räkning. Fast det är klart filmen var kul men fråga mig inte hur vi gjorde. så frågade dom vi var hos hur många pixlar vi hade....öh vet inte, 2. varför funkar inte smilen för mig? man bruakr ju mest räkna frames när det kommer till filmsnuttar dock  /Simon
Gunvor Nilsson
13-02-2003, 21:56
CITAT (mynta @ 13-02-2003, 21:33) fått upp sitt tryne vid inäggen...  Har jag missat något här?
[QUOTE] Ja, jag försökte lägga in en bild på mig själv, sådär tjusigt vid sidan om, men jag fattar inte riktigt det där med pixlar & så, ännu, så datorn började krångla istället & ingen bild blev det heller..*mutter*
 Grrrrr. Å inte fattar tröga korkade myntan hur citerafunktionen används heller. *URKORKAD & frustrerad*
CITAT (mynta @ 14-02-2003, 07:29)  Grrrrr. Å inte fattar tröga korkade myntan hur citerafunktionen används heller. *URKORKAD & frustrerad* Lugn och fin! För att få med ditt inlägg, alltså det jag citerar, klickar jag på 'citera' i ditt inlägg och swosch!! så hängde det med till min skrivruta!
CITAT (Berith @ 14-02-2003, 07:43) CITAT (mynta @ 14-02-2003, 07:29)  Grrrrr. Å inte fattar tröga korkade myntan hur citerafunktionen används heller. *URKORKAD & frustrerad* Lugn och fin! För att få med ditt inlägg, alltså det jag citerar, klickar jag på 'citera' i ditt inlägg och swosch!! så hängde det med till min skrivruta!  [QUOTE] HUr då, jag förstår inte... Gör jag rätt nu tro...
Jaaaa!  Du fick ju med alltihop! Men du har nog klickat på knappen citat här ovanför bland alla dom andra knappkommandona också. Behövs inte! ----- Nja, jag menade ju inte här ovanför, utan ovanför skrivrutan...
abborrmaster
15-02-2003, 20:14
fasen! Jag tappade webcamen i golvet så alla bilder blir svartvita  /Simon
Tack Berit, för hjälpen. Känns så mkt bättre om man åtminstånde har en smula aning om vad man pysslar med. *leee* Abbormaster>> Aj, aj, låter inte bra... Har du kollat upp om inte mor & far har nå´n trevlig försäkring som täcker det där.
*Felix matte*
15-02-2003, 21:43
CITAT (abborrmaster @ 15-02-2003, 20:14) fasen! Jag tappade webcamen i golvet så alla bilder blir svartvita [IMG] Och jag gav bort min som jag ändå inte använder. Skall du på Iron maiden stockholm 28/6? Har du köpt biljett?
abborrmaster
15-02-2003, 22:02
CITAT Har du kollat upp om inte mor & far har nå´n trevlig försäkring som täcker det där. sanningen e den att jag "lånade" den av ett TV-program som jag var med i... Men det blev ett långt lån o så där men ibland får den där redaktören för sej att han vill ha tebax den  CITAT Och jag gav bort min som jag ändå inte använder. Skall du på Iron maiden stockholm 28/6? Har du köpt biljett? Jag ahr iof. en ickefungerande scanner (av nån anledning, måste fixa den). Klart man har biljett... Skolkade t.o.m. från skolan satt jag fick biljetterna samma minut som de släpptes...  Vadå tänkte du sälja dem dyrt eller kommer du oxå
*Felix matte*
15-02-2003, 22:11
CITAT (abborrmaster @ 15-02-2003, 22:02) Vadå tänkte du sälja dem dyrt eller kommer du oxå Nejdå! Inte kommer jag men när jag såg annons där en biljett var till salu tänkte jag på dej. Sälja dyrt? Inte jag!
Fialotta
15-02-2003, 22:13
Klart du ska gå Agneta...Simon vill ha sällskap...jag kan gå med jag oxå.........vad säger du Simon
Gunvor Nilsson
15-02-2003, 22:20
Fialotta
15-02-2003, 22:23
Ha, ha , ha
ja, jag väntar med spänning på Simons svar
 Flickor, flickor! Nu ska ni vara snälla mot pojken!
Fialotta
15-02-2003, 22:31
Han försvann....ville inte ha oss med
sicken kille....nobbar "tanterna"
abborrmaster
15-02-2003, 22:53
hahaha....  Finns ju mycket folk att virra bort sej bland annars... Ööh jag menar ja just det.... Vi får se hur Simon klarar sej ur det här.... /Simon
abborrmaster
15-02-2003, 22:54
svårt o få tag i plåtar nu men min polare säljer skitdyra... Kapitalistjävel som vill på roskilde och behöver pengar till det haha...
/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|