Full version: opuntia
willayh
Hej, jag har några opuntia kaktusar. dom verkar inte vilja låta plattorna bli stora utan producerar bara en massa små nya helatiden. hur bör man göra för att få dem att växa till sig?

får den förlite ljus/näring? bör man plocka bort brickorna? eller tar det bara grymt lång tid för dem att växa? tycker iofs att den sprutar ur sig brickor i en jäkla fart... men "kroppen" har samma storlek hela tiden.

någon som har något tips?

/w
wolkenkrabber
alla dom nya små "plattorna" kommer att växa till sig eller dom brukar det, dom vill görna stå varm och soligt på sommaren och lite svalare opå wintern på sommaren vill dom itne bli allt för ut torkad då ska dom ju växa men itne för mkt vattne heller på vintern om dom står svalt räcker det med att vättna när man känner at dom börjat lib lätt mjuka det brukar ja gå på efter som att dom lagrar vatten i sig känner men om det är mycket eller lite
willayh
jag har även sått några fröer från ett kaktusfikon, och resultatet har blivit några 3 cm höga lirare. De ser inte alls ut som jag är van att se en kaktus, men sen har jag aldrig odlat någon förut.
Det var någon som sa att de också är opuntia, men de ser mer ut som en "vanlig" lite fetare växt med en liten kaktus på toppen. Vad kommer hända med kroppen och bladen? Kommer de stanna som de är, eller kommer de också bli mer kaktusliknande med tiden?

Om de andra opuntierna så har plattorna växt och blivit kanske 1/2 av den understa delens storlek. Finns det något man kan göra om man föredrar att den gör sina plattor större (inklusive den understa plattan), istället för att producera en massa nya sådana?

/w
wolkenkrabber
man kan nog inte göra mycket för att plattorna ska bli större en växten vill, och dom är ju som sagt fortfarande småp dom har en lång tid att växa, dom flersta kaktusarna har inte blad, utan det är dess kropp, och ja det fins runda och platta optunior
andreas i uppsala
när opuntiorna är nyuppdragna brukar det finnas två små blad spm mer påminner om en succulent än om en opuntia kaktus. De bladen försvinner sen och faller av. Ge dem mycket ljus annars blir de rangliga och fula. Helst ska man ha en speciellt kaktusgödning. Vanlig gödning är inte det bästa. Läs mer på succseeds.com
Regna
Mycket beror på vilken opuntia du har. Finns ett hundratal att välja på:
Plants Belonging to the Genus 'Opuntia'

Generellt för dessa kaktusar är att de undre segmenten sväller och växer till sig allteftersom de får mer övre segment att bära upp, men hur pass "ivrigt" de skjuter iväg med nya segment beror även på miljön runt omkring dem. Märkte generellt att våra opuntior ägnade lite mer tid åt expansionen av befintliga blad om vi lät dem vara i fred, lämnade dem ljust och vattnade väldigt oregelbundet, knappt alls på vintrarna.

Kaktusfikon är en väldigt tålig ogräsvariant av opuntia. Givet rätt förutsättningar (sand att rota sig i, kokhet luft och folk att sticka) så trivs den rejält.

Småtaggig opuntia är ett rent helvete när den fått växa till sig. Efter förflyttning av växterna, dammsugning av fönstret och diskning av intilliggande krukor så träffar jag fortfarande på hullingarna från allt som varit i närheten av opuntian en lång tid efteråt. Taggarna regnar ner runt omkring, syns knappt och hullingarna kan göra förbaskat ont när de grävt sig ner i fingervecken en stund senare. Stortaggig opuntia, som vissa kaktusfikon, har även den de mindre hullinghåren samlade runt taggnoderna, men de är betydligt färre tack och lov.
Regna

Tågstationstak i Catania, på Sicilien.

I sprickor på asfalten nedanför, i springorna mellan kantstenarna vid vägen, mellan spåren på stationen, ja överallt växte det envisa små fikonkaktusrackare. smile.gif

Och så finns det tydligen en hel del djur som tycker att kaktusarna är helt oemotståndliga.

Marodörer.
andreas i uppsala
Sen finnas det opuntia som klarar sig i sverige. Sorten Opuntia Fragilias skulle kunna växa över heal sverige. Från Kiruna i norr till trelleborg i söder. Den är rund och kryper fram snarare än att bygga upp en liten stamm. sen finns det enormt många andra som kan klara sig i sverige så länge det är torrt på vintern. Mina växer väldigt fort. De nya "öronen" har kommit på 3 veckor. Nere i högra hörnet syns en opuntia fragilis som hos mig är rena ogräset. den har fördubblet sin storlek på 3 veckor.
willayh
andreas, var har du köpt fröerna till Trachycarpus Fortunei palmerna? hur stora blir dom utomhus i sverige? läste att dom kan bli 10 meter höga i sitt eget klimat.

/w
Pema
Har samma problem med mina opuntier(Opuntia polyacantha ), plattorna som kommer blir inte ens halva orginalstorleken, inte en när det sen kommer nya plattor på dessa växer dom nått mera, en är inte ens en platta utan är trekantig. inga problem med att övervintra dom, lutade bara några små fönster över dom i vintras, såg ut som urvridna trasor i våras men reste sig på några dagar igen wub.gif

Peter
Pema
Föresten är det nån som vet var man kan få tag i Opuntia Fragilias, kaktusar som växer som ogräs är jag intreserad till för min kaktusrabatt
Peter
andreas i uppsala
Jag har inte köpt dem jag har bytt till mig dem. Det där är inte vanliga trachycarpus frön uta trachycarpusfrön från bulgarien. Egentligtn borde jag ta bort de där bilderna nu. Fröna finns inte längre, bara en massa små palmer.I sverige är det hela mer begränsat. Falsterbo har de bästa chanserna. Där har kommun låtit plantera ut två stycken av dem, men det var länge sen nu så de borde vara några meter höga.Jag ska dit om någon/några veckor och se det med egna ögon(och jämföra med mina)I köpenhamns botaniska växer det också några. Den störtsa är väl ca 3-5 meter hög.

Pema, vad du behöver är varmare somrar skulle jag misstänka.Mycket sol och mycket värme. Jag förmodar att de är planterade i söderläge i ren sandjord. Du kan också ge dem speciell kaktusgödning men det är försent nu.jag har inte heller några problem att övervintra dem. Det enda som behövs är att luta sig tillbaka och slappna av wub.gif fragilis kan du köpa på zetas i stockholm. Bästa tiden är nog på senvåren-försommaren då allt är nytt. De har annat också,men jag varnar dig för fragilis.Den är iofs härdig till -60 och kommer från usa ända upp till polcirkeln i kanada, så den är inte kräsen. det är därför den växer så hemskt i "varmare" klimat.
Pema
Synd nog så säljer inte zetas på postorder sad.gif
andreas i uppsala
jo det gör de , men frakten är extra dyr. kontakta dem i vår så kan de nog lägga undan en eller skicka en till dig
Pema
konstigt för det står "EJ POSTORDERFÖRSÄLJNING" har skickat ett mail till dom och frågat
Peter
andreas i uppsala
de har ingen vanlig postorderförsäljning men det kan säkert göra vissa undantag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon