Full version: Kaffe och äpple
Jan från sjön
Jag satte två sticklingar från en kaffeplanta i en vas med vatten för typ två veckor sen, men inget har hänt, varför? Har gjort ett litet växthus av papp med inbyggd lampa. Ljuscykeln har jag ändrat ett antal gånger, från 12/12 till 24/0 men nu står den på 18/6. En fläkt tillför CO2 till plantan. Temperaturen ligger runt 25 grader när lampan är tänd, runt 20 när det är släckt. Är det något jag bör ändra på?

Har också lagt några äppelkärnor i jord i en kruka, sedan några dar, med plast över så det blir luftfuktighet. Temperaturen vet jag inte. Vilkan förhållanden gillar äpplen?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle sätta kaffesticklingen i en kruka med riktigt porös och fin såjord (ex. uppblandad med perlit, små lecakulor el. dyl) och sedan en plastpåse över. +Det kan ta lång tid för vissa växter att få rötter ex. lager har jag fått vänta nästan ett halvår innan den fick rötter. Har du möjlighet att ge undervärme så kan det skynda på rotbildningen, en stickling bör ha varma fötter och lite kallare huvud.

Låt äppelkärnan bara stå i vanlig rumstemperatur i några veckor, kommer ingenting upp ställ in krukan i kylskåpet i någon månad och ta fram krukan i vanlig rumstemperatur och se om något gror.
gammelnalle
Fråga!!!

Hur blir det med frukten på ett "kärnäpple" ??? Eller måste man ympa in lämplig "donator" ???
KURT
CITAT (gammelnalle @ 19-07-2004, 10:49)
Fråga!!!

Hur blir det med frukten på ett "kärnäpple" ??? Eller måste man ympa in lämplig "donator" ???

Oftast litet och surt men det är ju så alla nya sorter skapas. D v s sätter man 1000 kärnor, och alla blir träd. Så kanske man hittar något intressant. Men kan man så uppskattar verkligen djuren om man planterar äppelträd i naturen, träden blir ju vackra också. Ett förått äpple går också bra att använda som grund för ympning. Man bör dock hellst så kärnor från ääplen son som klarar vintrarna här.
TeliaNet
har haft en coffea arabica, den tappar rätt mycket blad, annars får de bruna kanter.
har även haft den äkta stora sorten och den växte så det knakade, även den med bruna bladkanter.
men jag tror den bör stå ljust och mycket fuktigt.
Jan från sjön
Åsa, hur djupt ner ska man sätta sticklingen? "Stammen" är 5 cm.
Åsa, mälardalen zon 2
Hur djupt man sticker ner beor ofta på hur stor sticklingen är ofta tar man ju bara runt 10cm:s sticklingar på många krukväxte,r ca 30-50% av sticklingen brukar jag se till är under jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon