Agd
Hej,
Lade i september i fjol in jordvärme, tog bort gamla stubbar och rötter
samt fräste då endast gräsmattan så det fick sätta sig under vintern.
I maj lades sedan ny jord efter beredning av underlaget.
Det nya lagret blev ca 10-25 cm, trampades, såddes och
gödslades. Man var ju lite orolig för att så vid
denna tiden pga vattenbehovet men det har ju löst sig "bra" här i
Småland. Det har väl snarast varit vår både avseende nederbörd och
temperatur ?!
Nu har den äntligen börjat bli förstagångsklippbar men då undrar jag,

1. Ogräset som kommit, bl a en del tistel, skall jag dra det nu - innan jag klipper ?
2. Den har ju inte hårdnat riktigt ännu, så att det går bra att gå på den, kan jag dra den med bult nu ?
3. Skall den gödslas / tilläggsplanteras ? Jag har vissa fläckar, där det i och för sig finns strån men det är väldigt glest.

Tacksam för alla råd,

Anders unsure.gif
Agd
La in en bild på det också, när jag blev klar på hur man kunde göra,

Hälsningar

Anders
Susanna
Hej!

Vet egentligen inte riktigt hur man ska göra men jag rullade ut färdig gräsmatta på en stor yta för två år sedan. Vi hade inte samma "tur" med nederbörd så ett tag trodde jag att hela mattan skulle dö, men gräs verkar himla tåligt. Fick dock en hel del kala fläckar.

I vilket fall så var jag mycket noggrann med ogräsrensning första sommaren. Drog allt jag hittade innan jag klippte och försökte hela tiden få med rötterna. Jag drabbades också av glesa ytor och sådde i extra gräs. Det tror jag dock var onödigt, för dels så tog det sig inte och dels så spred sig gräset i sidled ganska snabbt.

Tyvärr var jag slarvig med förarbetet och körde aldrig med någon vält så min gräsmatta är lite bucklig! rolleyes.gif Fast på håll ser den platt ut! rolleyes.gif

Hälsningar
Susanna
Kloro
Hej Anders.

Vi anlade en ny gräsmatta förra året och har lyckats med den väldigt bra. Vi sådde gräset i Maj månad och vi hade som dig tur med nederbörd. Efter några dagar när gräset kommit upp en bit så gödslade vi med lämplig NPK.
När det har kommit upp i lämplig klipphöjd så klipp med en cylinderklippare de första gångerna. Gräset kommer därefter att ta överhand gentemot ogräset. Sedan när gräset har kommit ordentligt kan du gå ut och plocka det ogräs som är kvar.
P.s Håll klipphöjden högt första året.
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon