Mi70
Var på ikea igår och fyndade en zinkruka för 99 kr, en 50 l säck med jord rymdes precis, i den planerade jag min lilla buxbom, silvernjurvinda och lite vinca minor. Tanken var en städsegrön kruka vid ingången även på vinterhalvåret. Tror ni krukan kan stå ute på vintern?

Åsa K, zon 1
Så himla fint du arrangerat detta!

Om krukan står skyddat så kan det gå bra, buxbomen kan vara lite kinkig i kruka. De andra växterna kan du kanske byta ut mot julrosor. De brukar finnas till försäljning senare på hösten. Det finns något som heter vinterbär också, påminner om lingon, jättefina de med. Eller varför inte en murgröna.
Annelie
Ack så tjusigt!! wub.gif
Mi70
Tack för tipsen Åsa! Krukan står ju ganska nära huset och kanske får lite extra skydd där. Bra tips med vinterbär, funderar också på att köpa prydnadskål framemot frosttiderna, det blir fint tror jag!
Zanna
Verkligen vackert arrangemang! Nu önskar jag att jag bodde närmare IKEA så jag också kunde fynda - men det finns väl andra ställen som har rea. Jag tänkte leta reda på en fin kruka/urna att ge bort i födelsedagspresent så då kanske jag gör något liknande du gjort.
kristerh
Du har väl hål i botten på den? annars kan det bli lite för fuktigt på vintern.
krister
andreas i uppsala
Du borde bli desiger om du inte redan är det. din trädgård är väldigt fin. Du har känsla för det här. Du kanske borde sadla om och bli trädgårdsarkitekt smile.gif
Zanna
CITAT (andreas i uppsala @ 20-07-2004, 13:56)
Du borde bli desiger om du inte redan är det. din trädgård är väldigt fin. Du har känsla för det här. Du kanske borde sadla om och bli trädgårdsarkitekt smile.gif

Jag håller med, Mi70 du har väldigt fint i trädgården. Är det så att du får abstinens efter en trädgård att fixa till så får du gärna öva på min! 1100 m3 tomt med några äppelträd och lite rabatter. Jag gjorde en rabatt vid husgaveln och trodde den skulle bli ganska fin - den ser ut som en jordlimpa med krossad sten bakom sad.gif unsure.gif mad.gif sad.gif Inte någon fröjd för ögat precis!

Det finns så många fina trädgårdar och arrangemang som alla här på odla har gjort så man får verkligen inspiration - men sen ska man klara av att göra något liknande själv också och dit har jag inte kommit än wacko.gif Men, jag jobbar vidare och får kanske till det framöver. Jag älskar min trädgård ändå.
Emser
Jag skulle nog skydda krukan mot fukt i all dess former... det kan hända att krukan oxideras (som kyrkotak, typ!?!) och det ser ungrefär ut som den rostar sönder... så jag skulle nog ta en annan kruka till hösten och spara Zinken torrt inne tills nästa sommar. Zink färgen/ytan håller inte så värst länge, tyvärr. mad.gif Utan reagerar gärna med andra ämnen tex. vatten/fukt. Ett annat ämne som gärna reagerar med sin omgivning är ju koppar - som har en tendens att bli grön... sleep.gif .
Flinga
Jag kan bara hålla med föregående talare om att du har en jättefin trädgård smile.gif

Men jag ville också passa på att fråga om din bambuvägg - har du köpt den färdig någonstans, eller varit så flitig att du bundit ihop den själv?

Behöver insynsskydd på min balkong nämligen, och bambu är väl vackert om nått! smile.gif
Mi70
Tack för allt beröm, jag blir alldeles förvånad... och glad såklart! Tur att myrinvasionen i hela trädgården, det bladlösstyngda äppelträdet som jag gett upp om iår och ogräset i gräsmattan inte finns med på bild i mitt album..... laugh.gif

Krukan hade inga hål, så det fixade jag med en skruv och skruvdragaren, nu finns där 6 hål för dränering. Jag skulle inte ha något emot att krukan ändrar färg och oxideras, jag tycker det är ganska fint, och jag gillar rostiga saker också! Men det troliga är väl kanske att färgen bleknar och blir mer grå kanske, efter en vinter ute? Vi får se! Kan tänka mig att zinken i krukan är av den billigare sorten och ej samma slags zink som i de baljor och hinkar man kan hitta ibland, de gamla. Troligen åldras de båda sorterna på olika sätt också - kan bli intressant att se!

Jag som ibland tycker att min pytteträdgård är för liten, inser under högsommaren att den är precis lagom.... Eller så syns felen mycket mer i ett mindre format...

Trädgårdsbanan har lockat de sista åren, men då jag frestat csn tålamod rejält under åren med höööööööööööööga lån och utsikt om låååååååååg lön då jag får jobb, är det väl tyvärr inte riktigt värt det. I nästa liv kanske!

biggrin.gif tongue.gif

Bambuväggen är köpt på ikea nu under sommaren, som en färdig skärm. Tyvärr har väggen liksom sackat ihop under sommaren, och bågnar lite lätt utåt. Skall försöka binda upp den lite mer. Men den är tung som sten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon