Mi70
Förra året fick jag groteska mängder spenat och ruccola, iår har både ruccolan och spenaten gått i blom nästan direkt, inga blad att tala om............. mad.gif sad.gif

Ändå har jag köpt en spenatsort som skall gå i blom sent! Vad beror det på? Behöver de mer sol och värme än sommaren erbjudit? Skall jag låta ruccolan stå kvar och fröa av sig, för fler frön har jag inte....................... Självsår den sig om pinnarna får stå kvar? Spenaten har jag redan rivit bort då jag har fler spenatfrön.
solkatten
Låt ruccolan blomma och spara fröerna så har du till nästa år.
Åsa, mälardalen zon 2
Spenat brukar lätt gå i blom mitt i sommaren oavsett väderlek den sätter väldigt gärna blom när det är lång dag och i sverige har vi ganska långa dagar på sommaren.

Ifall du inte redan testat mangold prova någon rad nästa år, den smakar ungefär som spenat och används som spenat. Den går sällan upp i blom (Ruby chard undantaget den har nästan alltid gått upp i blom för mig) och vissa sorter övervintrar så man kan få en tidig skörd av primörer. Mangold är tvåårig och går normalt upp i blom andra året.
Susanna
Hej!

Förra året lät jag min ruccola stå kvar och fröa av sig och i år kom den upp av sig själv i ofantlig mängd. Tror att även rotsystemet överlevde. Den har gått i blom nu men jag har fortfarande stor bladmängd och jag äter fortfarande av den. En annan fördel är också att den kom upp mycket tidigt och jag kunde skörda redan i början av maj.

Hälsningar
Susanna
Mi70
Tack för svar! Då skall jag låta ruccolan stå kvar, så får vi se, annars har jag plockat av och sått från egna frön. Mangold är gott, men det jag helst vill ha av spenaten är de späda bladen att äta färska, där duger inte riktigt mangold.......

Sedan blev jag lite sur då jag köpte en sort, där det STOD att den inte skulle gå i blom så lätt........ Kanske man kan klaga hos impecta! laugh.gif

Jag sätter en ny rad och prövar igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon