Full version: Hibiskusar och ohyra
Ciczi
Hej, alla!

Har flera vanliga hibiskusar i kruka. Fick tidigt i våras bekymmer med ohyra på dem, inte löss eller spinn som är vanligt. Det ser ut som svarta små streck. Provade mycket för att bli av med det och hittade tillslut vad jag fann; Värna Insektsmedel. Fungerar både inne och ute. Förresten är det någon som vet vad det är för ohyra?
Evin
låter som mina ovänner trips....

/E- som fick en hel orkidésamling förstörd...
kopernikus
Apropå hibiskusar.... JÄntligen har min 'köpehibiskus' börjat visa tillstymelse till att börja växa som de normalt gör. Det kommer hela tiden nya friska gröna blad som skjuter iväg.

Köpte den i januari, då sköljde jag bort nästan all jord som den satt i då och planterade om. Såg lite moloken ut ett tag men sen så har den varit fin hela tiden. Blommat nästan hela tiden sedan april/maj.

Kul, så kul!! tongue.gif rolleyes.gif tongue.gif rolleyes.gif
Emser
Kopernikus>> Grattis!!

Cizzi>> Det låter som Trips det är du har! unsure.gif
kopernikus
sad.gif mad.gif sad.gif mad.gif

Jag tror att jag blivit attackerad av min värsta fiende. Spinn!!
Kan det vara det tror ni? Jag ser som mikroskopiskt små svarta prickar på undersidan av bladen och små små nät mellan stammarna (hibiskus).....
Suck! Har iallafall bombat med såpalösning...vad kan man göra mer!?!?!?!
Emser
Kopernikus>> Tyvärr så är det spinn du har fått, men jag tvivlar på att såpalösningen kommer att hjälpa dig... sad.gif Du kommer att få ta till hårdhandskarna när det kommer till Spinnet - ställ ut blomman på balkongen och låt vinden ta livet av ohyran (spinnet tål inte vind eller kall/svala grader!) Annars är det bara Pravado+ eller Pyrex-N som kan hjälpa dig,tyvärr.
kopernikus
blomman? Ja tänk om det vore så... det är alla mina hibiskusar.. jag har dom i samma rum!! *suck*.. Ja då ska de få en weekend ute på balkongen!! Tack för hjälpen!!

Föresten... vart kan man köpa det där pyrex-n nårst? Har kollat på blomsteraffärerna här ikring men inte sett nånting.. wink.gif
Emser
I stortsätt alla större affärer typ COOP eller någon blomster affär... De har dem bland gödselprylarna....kostar runt 60-80:-!

Sedan är ju spinnet experter på att ta sig från ett rum till ett annat så kolla ALLA andra blommor du har, för att vara på den säkrea sidan. Själv fick jag spinn i hela min lägenhet förrasommaren - det spred sig in ifrån balkongen!
Orchid
Det där låter exakt som samma ohyra som drabbade min Hibiskus!
Små svarta kryp, som nästan såg ut som om de var döda.. för de rör inte alls på sig..
Besprutade med insektsmedel.
Som sagt är de någon som vet något mer om den sortens ohyra?
Orchid
En till fråga..
Jag har en hibiskus som jag köpte då priset var nedsatt i typ maj.
Och strax efter det tappade den alla sina blad, de verkade som om den hade blivit övervattnad. Men sedan började den få nya blad.. och nu har den fått tre stora blomknoppar, men de tar sådan tid tills de slår ut..
De håller på o blommar men har inte gjort de helt o hållet.
Är det så det ska vara????
Ciczi
Orchid, vad menar du med att knopparna håller på att blomma men inte helt och hållet?
Blir nyfiken nu!
Orchid
ja menar att de håller på på o slår ut.. man ser små förändringar varje dag.. men de har inte slagit ut helt o hållet, de tar sån tid
Ciczi
Jaha Orchid, nu fattar jag. Så gjorde en av mina också. Den höll på så i två veckor innan den slog ut. Men vad vacker blomman var när den väl öppnade sig!

"Hibiscusar forever" wub.gif
Orchid
jaha ja då är det väl normalt med andra ord..
jag blev ju lite orolig o trodde det var något fel..
men aja.. den som väntar på något gott väntar aldrig för länge biggrin.gif
Orchid
Oj nu har min hibiskus slagit ut i full blom och tom hunnit vissna lite..
Går de så fort för blommorna att visna??? sad.gif
Ciczi
Hej Orchid.
Jag tycker att hibiskusblommans skönhet ligger i att den varar en dag. Blomman öppnar sig på morgonen och sluter sig på kvällen. Vissa sorter (har ett par själv) blommar i flera dagar men jag har inte sett någon som blommar i fler än fyra dagar. Vanligast är nog en till två dagar. Ibland har man tur och får flera blommor på samma gång. Som mest har mina hibiskusar haft fem blommor samtidigt.

Själv går jag just nu och väntar på att min stora hibiskus ska blomma igen. Det är en "classic white" som inte blommat sedan förra oktober.

mvh Ciczi laugh.gif
Björkhagen
Jag har haft hibiskusar i cirka 3 år och tycker de är så fina. Jag blir lika glad varje gång jag ser nya knoppar och ännu gladare när blommorna slår ut.
Nu på sommaren har jag dem i vår inglasade veranda och de stormtrivs!

Det finns bara en sak jag undrar. Finns det han- och honblommor på hibiskus? Vissa av blommorna ser liksom halvfyllda ut - nästan som en blomma i en blomma.

/Nyfiken
Ciczi
Björkhagen!

Jag tror du refererar till dubbla och enkla blommor. Vet inte om det kan kallas han- och honblommor. I mitt album finns bilder både på enkla och dubbla blommor. Är det så du menar?

Ciczi
Tittiluringen
Hej Hibiskusvänner!

När jag får spinn på mina så duschar jag dom med kallt vatten och det tar lång tid innan spinnet kommer tillbaka.

Han och hon blommor vet jag inget om men jag brukar springa och pollinera mina blommor med pensel och har lyckats få frön som har grott. laugh.gif

Kram Tittiluringen wub.gif
Anki på Öland

Är det så här du menar? När en planta har både dubbla och enkla blommor.
Anki
Orchid
CITAT (ciczi @ 03-08-2004, 14:12)
Hej Orchid.
Jag tycker att hibiskusblommans skönhet ligger i att den varar en dag. Blomman öppnar sig på morgonen och sluter sig på kvällen. Vissa sorter (har ett par själv) blommar i flera dagar men jag har inte sett någon som blommar i fler än fyra dagar. Vanligast är nog en till två dagar. Ibland har man tur och får flera blommor på samma gång. Som mest har mina hibiskusar haft fem blommor samtidigt.

Själv går jag just nu och väntar på att min stora hibiskus ska blomma igen. Det är en "classic white" som inte blommat sedan förra oktober.

mvh Ciczi laugh.gif

Ciczi! Finns det vita hibiskusar????
Emser
Jodå visst finns det vita hibiscusar...

HVH's hemsida
Ciczi
Visst finns det vita hibiskusar. Om du kollar på min signaturbild ser du en vit hibiskus av sorten Classic White. Just detta exemplaret har jag haft i 6 år. wub.gif

Ciczi
Orchid
Såg det idag på blomsterlandet! Hehe, hade inte sett det tidigare smile.gif
Jag gillade det väldigt mycket. Det finns så många olika sorter...
O alla är unika på sitt sätt. Jag kan inte annat än att säga länge leve hibiskusar biggrin.gif
Ciczi
Min sambo "blev av" med mig i blomsteraffären här förleden. Gissa var han hittade mig?

Jo, i hörnan med hibiskusar där jag dreglade över en urtjusig gul skönhet på stam tongue.gif
Orchid
Jag tittade på en stamhibiskus idag! De är såååååååååå fina!!
Jag funderar på att köpa en men jag undrar om man sköter de likadant som vanliga hibiskusar??
Björkhagen
Ang dubbla och enkla blommor.

Det är inte riktigt så jag menar... I den enkla blomman sitter 4-5 kronblad runt (tror jag) ståndaren. Jag har försökt hitta en bild, men inte lyckats och just nu blommar det ingen sådan blomma hemma hos mig.

/Björkhagen
Ciczi
Ta en bild och skicka upp på forumet när de blommar hemma hos dig.

Orchid, jag skulle tro att man sköter hibiskusar på stam på samma sätt som vanliga hibiskusar. Det är ju i grund och botten samma växt.

Ciczi
Orchid
ciczi! Åkte till blomsterlandet för att köpa mig en stamhibiskus!
O bara för det så var de sluuut sad.gif
Ciczi
Nej.... vilken osis! sad.gif Du får väl titta in regelbundet så att du inte missar dem.

Önskar att jag hade plats till en stammad hibiskus. Fast jag är glad ändå idag för min stora hibiskus blommar för första gången sedan november.
wub.gif

Om man har ett lämpligt exemplar kan man själv stamma upp den, fast jag vet inte hur man gör. Är det någon som vet?

Ciczi
eml
Det går fint att stamma upp hibiskus själv m.h.a en toppstickling. Rota den och låt den växa och ta vartefter bort alla sidskott men låt dem vara kvar när de kommer på den höjd man vill att kronan ska börja. Kapa toppen då den nått önskad höjd och beskär sidskotten så den grenar sig åt lämpliga håll. Det är nog bra att snurra den lite (ca 1/8 varv) någon gång då och då så att grenarna växer åt alla håll.
Jag har ett "miniträd" som jag jobbat med några år nu som är ca 1.5 m hög och stammen är väl kanske ca 1-1.5 cm i diameter (kronan börjar arta sig men inga blommor ännu) och en som jag började med förra året som hade en tuff vinter men som lite långsamt växer på nu den också.
Orchid
Tack för tipset! Men jag tror det där är alldeles för avancerat för mig blink.gif
Får hålla ut kik helt enkelt smile.gif
Ciczi
Låter inte för komplicerat att stamma upp hibiskusar själv, tror dock att man måste ha mycket tålamod... tongue.gif
vilket inte alltid är det lättaste. rolleyes.gif

Ciczi
Orchid
Hur vill hibiskusar ha det när det börjar gå mot vintern??
Ciczi
Jag brukar vattna lite mindre än vanligt och endast ge näring 1 gång i månaden (max). Sedan brukar det inte vara mer än så som jag gör med mina hibiskusar. Jag brukar låta dem vara tills slutet av februari kommer . Då gör jag en allmän översyn av dem.
Vilka plantor behöver nya krukor? och sedan brukar jag plantera om och i samband med detta byta/lägga på ny jord. Dessutom beskär jag dem. Brukar försöka ta sticklingar men än har jag inte lyckats, skam den som ger sig!

Ca tre veckor efter omplantering och beskärning börjar jag ge näring med tätare intervall.

På detta viset sköter jag mina hibiskusar. Sen om det är bra för andra låter jag vara osagt...

Ciczi
Orchid
Min hibiscus har fått en gul knopp wacko.gif
Vad innebär det?
Ciczi
Jag antar att du menar att knppen gulnat, precis som att bladen kan gulna. Det händer med jämna mellanrum på mina också, inget att oroa sig för.

Däremot ska man se upp om det bara blir gula knoppar hela tiden. Då kan det vara att hibiskusen inte har näring nog att försörja knopparna och prioriterar bort dessa. Kanske behövs då hibiskusen planteras om eller beskäras. Man kan beskära hibiskusar i augusti, men jag föredrar att beskära dem i februari.

mvh Ciczi
Orchid
hmm.. nu märkte jag att tom några av bladen har gulnat liiite smått..
men det var ändå inte så länge sedan den fick näring..

what to do? sad.gif
Ciczi
Orchid!

Jag menar att hibiskusen kan sakna näring om den t.ex. har för liten kruka. Inte att man inte gett näring. Men ibland behöver alla blommor bara lite ny jord ovan på. Sedan är ju en hibiskus en solälskande blomma. Har du dina blommor i ett soligt fönster?
Jag skulle ändå inte oroa mig för mycket för det händer mina hela tiden och jag har haft min stora hibiskus i 6 år nu. Han har gula blad för jämnan men det kommer nya och han lever lika bra för det.
laugh.gif

mvh Ciczi
Orchid
Alltså, det finns ju ingen sol dessa dagar... så jag vet inte vart jag ska ställa mina hibiskusar sad.gif Jag hade ena på terassen, men sen så glömde jag ta in den. Och idag när det var så blåsigt, hade den rammlat omkull o flera kvistar gick av sad.gif : ( sad.gif
Emser
Är det någon av er som har en hel vit som jag kan få köpa ett skott av?
Ciczi
Hej Emser

Hur vit hibiskus då? Jag har vit med blodröd mitt.
Kolla i mitt album så ser du hur den ser ut.

Ciczi
Emser
Tja, jag är egentligen ute efter en helvit en. Jag har redan en med iof. ljusrosa mitt (köpte den som stickling på Paletten i malmö...helt klart värt ett besök!), sedan köpte jag även en babyrosa dubbel; där moderplantan tydligen ska vara super gammal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon