Ja dubbla allting.... DÅ läser VI!!!!
(lätt att trycka en gång för mycket... har även hänt den bäste...

men min blygsamhet tillåter mig inte att nämna vem som är den bäste...)
Ritning vet jag inte att jag sett någon...???? Kanske nån annan svarar.Men det är inte så märkvärdigt... OM jag läst in mellan raderna rätt så har du redan dina takfönster klara??? och då får ni väl utgå ifrån dem samt 12 m2...
Takvinkel??? ENKLAST att jobba med är 27grader... 45 är ochså enkelt att jobba med. t.o.m . 30 grader är hanterbart för en amatör.
Vid 27 grader blir det: 12m2 längd*bredd 4x3m (eller vad du nu vill ha)
Takstolarna skall DÅ vara 3m + eventuellt överhäng säg 2x 10cm = 320cm
fönstren bör då vara 180cm.
Vet du fönsterstorleken gångar du med 0,891 (cossinus för 27 grader) och dubblar det så får du bredden på huset....
Takhöjden är viktig: NI bör kunna GÅ raka inne i växthuset (och man behöver inte stå rak vid långsdorna... men det är praktiskt) ABSOLUT rak 60cm in från yttersidorna anser jag att man skall ha full ståhöjd. Andra kanske har en annan uppfattning.???
Nockhöjden vid 27grader är 1/4 av bredden ÖVER den raka överkanten (som ju då bestäms av hur hög man är över havet och hur rak man behöver gå... men säg 170cm-220) dvs 90cm....
Själv anser jag att det är BRA om man kan köra med rullebör in i växthuset, därför har JAG en bred dörr. (Jag har en balkongdörr på gångjärn... SNÅL är jag... men en skjutdörr på skenor KANSKE vore att föredra...
nåja då fick ni lite mer att ställa dumma frågor om..... (fast han gammelnalle påstår frenetiskt att det inte finns några dumma frågor...)
Björn Bezzerwisser Messerschmidt