anki o peter
Hej,
Det här är mitt första inlägg på odla.nu.

Nästa vår ska jag bygga ett växthus i murtegel, trä och glas. Även om det är kul att försöka göra en egen ritning, så skulle jag vilja ha tillgång andra. Var kan jag hitta detta?

Jag har sett att det är vanligast med öppningsbara takfönster för ventilation. Är det nödvändigt, eller skulle det gå bra med att helt enkelt öppna dörren och kanske dessutom ett par sidofönster?

Tack för en toppensida!

Peter
gammelnalle
Välkomm/en/na lite osäkert om "mitt" är en eller två..... smile.gif smile.gif smile.gif

Någon form av ventilation som ALLTID öppnar och vädrar ur när det är FÖR varmt bör du/ni nog ha.... DEN kan ju bestå att DU öppnar varje dag det behövs...
Lite svårt att åka hemifrån mer än över dagen dock.... smile.gif smile.gif Beror även på hurstort växthus ni har...
OCH DET FINNS andra automatiker än de som brukar användas.
Dessutom är det SNABBAST att ventilera UPPÅT eftersom värmen stiger...

LYCKA TILL
anki o peter
Gammelnalle, tack för svaret!

*skratt* Egentligen är det min fru, dvs. Anki, som är den stora trädgårdsfanatikern, men hon har "smittat" även mig. Därav det dubbla användarnamnet. Jag hoppades att signaturen på slutet visade vem som skrev. Det kanske inte var så smart tänkt...

Växthuset blir ca. 12 kvm. Anledningen till att jag inte vill ha öppningsbara takfönster är att jag tänkt använda stora skivor av okrossbart glas till taket, så ventilation bör helst finnas via någon vägg eller dörren.

Tack för tipsen, Peter
gammelnalle
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Kul att man "får" skämta lite..... utan att NI tar illa upp.....
(han är rätt så besvärlig den där gammelnallen.... mad.gif sad.gif unsure.gif )

BRA att du förklarade varför:

Jag skulle tro att det enklaste för din del är en fläkt (kanske termostatsyrd?) högt uppe i nocken som blåser UT den FÖR varma luften genom ett hål i gavlen strax under nock, gärna försedd med "kallrasskydd" (ett spjäll som öppnas NÄR fläkten startar- ofta bara jalusier som öppnas av lufttrycket från fläkten)

Vill du ha många svar skriver du bara något lagomt dumt och vi besservizzrar reser ragg och "rättar" till dina dumma ideer... wacko.gif blink.gif wink.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
TeliaNet
[QUOTE]han är rätt så besvärlig den där gammelnallen....
folk som pratar om sig själva i 3:e-person o.s.v. kan i bland ses som skitzofrena.

HÄR ÄR 2 ROLIGA SKITZ HISTORIER:
1. rosor är röda, violer är blå, jag är skitzofren, ja det är jag med.
2. förut var jag skitzofren, men doktorn säger att vi är på bättringsvägen. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
anki o peter
Hej igen,

Gammelnalle, jag ska tänka på att formulera mig lagom korkat för att få många svar. wink.gif

Är det ingen som kan hänvisa till ritningar på växthus?

Peter
anki o peter
Hej igen,

Gammelnalle, jag ska tänka på att formulera mig lagom korkat för att få många svar.

Är det ingen som kan hänvisa till ritningar på växthus?

Peter
gammelnalle
Ja dubbla allting.... DÅ läser VI!!!! biggrin.gif sleep.gif sleep.gif

(lätt att trycka en gång för mycket... har även hänt den bäste... sleep.gif sleep.gif men min blygsamhet tillåter mig inte att nämna vem som är den bäste...) biggrin.gif laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif

Ritning vet jag inte att jag sett någon...???? Kanske nån annan svarar.Men det är inte så märkvärdigt... OM jag läst in mellan raderna rätt så har du redan dina takfönster klara??? och då får ni väl utgå ifrån dem samt 12 m2...
Takvinkel??? ENKLAST att jobba med är 27grader... 45 är ochså enkelt att jobba med. t.o.m . 30 grader är hanterbart för en amatör.

Vid 27 grader blir det: 12m2 längd*bredd 4x3m (eller vad du nu vill ha)

Takstolarna skall DÅ vara 3m + eventuellt överhäng säg 2x 10cm = 320cm
fönstren bör då vara 180cm.
Vet du fönsterstorleken gångar du med 0,891 (cossinus för 27 grader) och dubblar det så får du bredden på huset....

Takhöjden är viktig: NI bör kunna GÅ raka inne i växthuset (och man behöver inte stå rak vid långsdorna... men det är praktiskt) ABSOLUT rak 60cm in från yttersidorna anser jag att man skall ha full ståhöjd. Andra kanske har en annan uppfattning.???

Nockhöjden vid 27grader är 1/4 av bredden ÖVER den raka överkanten (som ju då bestäms av hur hög man är över havet och hur rak man behöver gå... men säg 170cm-220) dvs 90cm....

Själv anser jag att det är BRA om man kan köra med rullebör in i växthuset, därför har JAG en bred dörr. (Jag har en balkongdörr på gångjärn... SNÅL är jag... men en skjutdörr på skenor KANSKE vore att föredra...

nåja då fick ni lite mer att ställa dumma frågor om..... (fast han gammelnalle påstår frenetiskt att det inte finns några dumma frågor...)

Björn Bezzerwisser Messerschmidt
almösund
Skånska Byggvaror (www.skbv.se) säljer växthus m.m och där kan man hitta ritningar i pdf-format till deras växthus. Kanske en sådan kan hjälpa?

Vi har byggt vårt växthus utan ritning. Har haft ett växthus från LB/Elite nedmonterad ståendes i garaget i många år. Efterlyste en ritning på denna sajt för ett tag sedan men fick ingen napp (däremot massor med tips och glada tillrop från jättetrevliga människor) så precis idag har vi lagt den sista glasskivan på plats!!!
Tack vare min händige man och livskamrat kan jag nu börja se fram emot att ha mina plantor i växthuset.
Skall uppdatera mitt album så att ni kan följa med.

~~~~~~~~Lycka till med ditt bygge~~~~~~ wacko.gif wacko.gif
anki o peter
gammelnalle,
Tack för alla uträkningar!
Jag har inga takfönster, utan tänker regla upp en stomme och glasa den. (Stommen ska stå på en sockel av murat tegel, fyra eller fem skift.)

Måttet jag tänkt mig är 4x3 m, med en takhöjd på 170-180 cm vid yttersidorna.
Vid 45 grader blir då, tror jag, takstolens ena sida 212 cm. Lägg till13 cm överhäng, vilket totalt blir 225 cm.

En bred dörr får det nog bli.

almösund,
Tack för länken! Av någon outgrundligt anledning lyckas jag dock inte öppna den. Jag lyckas heller inte med att skriva in länken i adressfönstret och klicka vidare, utan jag får hela tiden upp ett felmeddelande. Nåja, datorkrångel och jag är gamla vänner...

Skälen till att jag söker en ritning är att jag vill få inspiration och att jag förhoppningsvis även ska kunna slippa göra nybörjarfel. Jaja, det löser sig.

Tack för hjälpen!

Peter
gammelnalle
Om det "bara " är inspiration : gå in på de olika fabrikatens hemsidor och kolla (gor ett sök på google: växthus svenska sidor) mått och utseende.

Kolla sedan vad du kan få tag i för material på byggskroten eller via annonser. Skyltfönster går att få tag i. Själv har jag gett ca 250:- för ALLT glas till ett växthus på 25-30m2 !!!! + transport och ganska mycket jobb....
(har dessutom material över till ett 6-8-kantigt lusthus...).

Låna böcker på bibblan och låt er inspireras...

Varför 45graders vinkel??? (alltså inget fel i det.. men det går åt mycket mer glas och ett luftutrymme som jag inte kan se hur det skall användas till...??????)

Själv köpte jag LÄRKträ (ohyvlat) till stommen . Gran till takstolar. (Han hade inget lärk 150*50 )
Lärk är relativt fukttålig....

Bottensyll hade jag EK (ohyvlat 150*30)

Lycka till
anki o peter
Tack för tipsen om var man kan hitta byggmaterial!

Skälet till 45 gradersvinkeln är att jag kikade på Florums vackra växthus. Så vitt jag kan bedömma är vinkeln i det huset 45 grader, vilket såg både funktionellt och tilltalande ut.

Lärkträ och ek är ju en tanke. Det är ju inga mängder trä som går åt, så extrakostnaden i förhållande till gran blir minimal.

Peter
almösund
CITAT (anki o peter @ 21-07-2004, 16:09)
almösund,
Tack för länken! Av någon outgrundligt anledning lyckas jag dock inte öppna den. Jag lyckas heller inte med att skriva in länken i adressfönstret och klicka vidare, utan jag får hela tiden upp ett felmeddelande. Nåja, datorkrångel och jag är gamla vänner...

Ledsen för den taskiga länken, det är nog inte din vän "datorkrångel" som är och hälsar på.sad.gif
Gör istället så att du går in på www.skbv.se och i sökrutan på vänster hand skriver du bara pdf. Då kommer du till informationssidor där du kan välja Växthus och Hämta monteringsbeskrivningar till deras växthus.
Lycka till med bygget.
gammelnalle
iså fall har även jag besök .... "er tid är ute" eller vad det stod...

men på det andra sättet funkade det... TACK för den.. bra intruktioner men oj vilka komplicerade profiler.... börjar förstå vart pengarna i "färdiga" växthus ligger...

kolla även.
http://www.willabtradgard.se
de har 10% på visst glas...

björn
anki o peter
almösund och gammelnalle!

Tack för era respektive svar. Precis vad jag letat efter. Jag har varit bortrest, därav det sena svaret.

Tack!

Peter
kerstin z5-6
Angående ventilation har jag en lucka under tak i själva växthusväggen i mitt orangeri , samt öppningsbara fönster .
Om man har automatiska fönsteröpppnare , vilket finns även till större fönster är det helt ok.
Springa o öppna själv går med men glöms lätt smile.gif
Har inga bilder på luckan men du kan se själva växthuset i album
Hälsar K
anki o peter
Tack Kerstin, både för fina bilder och bra tips!

Peter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon