Full version: Flytta o dona...
catlin
Det är en salig röra av olika växter i min trädgård. Flera solitärer tex som skulle passa mycket bättre om dom var några fler men inte tänkte jag på det förut sad.gif

Nu undrar jag hur mycket perennerna tål o flyttas på egentligen..hit o dit? Har ju kommit på massor av "fel"-planteringar. Känns som jag aldrig kommer bli klar med ens en enda rabatt wacko.gif När jag ser era bilder så ser rabatterna så frodiga o täta o fina ut. Här växer det en här o en där o massa jord emellan med ogräs i som jag får rycka bort titt som tätt.
Madeleine1
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jaaa, inte vet då jag, men jag flyttar mest hela dagarna och trivs himla bra med det. Det verkar de flesta blommorna tycka är helt OK också! rolleyes.gif

Jag har konstaterat att det viktigaste för mig inte är hur det ser ut, utan mer tänkandet, grävandet och fixandet. Eller, skulle man kunna säga, själva växandet. Jag kan gå vändor i min trädgård för att se om det är någon ny blomma som slagit ut, någon växt som kikar upp ur jorden, nya skott osv. wub.gif Att det sen är för mycket eller för litet i rabatterna bryr jag mig inte så mycket om. Det lär jag ju hinna flytta på... biggrin.gif

Jag har en kollega som är raka motsatsen. Hon är väldigt mån om att det ser snyggt och prydligt ut, passar ihop, matchar osv, men hon är inte så intresserad av själva grävandet... Vi har insett olikheterna oss emellan och kan garva åt det. Men vi har trots allt VÄLDIGT trevligt när vi besöker en handelsgård tillsammans!!! wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
Copycat
Hejsan Catlin ! Perenna växter verkar tåla mer än man tror. Jag har hållit på i sex år och flyttat fram och tillbaka. Däremellan har dom fått stå i keramikkrukor och blivit allmänt misshandlade. Nu har dom fått en slutlig plats i pallkragarna, hoppas jag. Det är ingen av mina perenner som tagit stryk av denna misshandel, men det är nog inget att rekomendera. Se bara till att du håller rötterna fuktiga så är det inga problem. Jag tycker också att alla har så fina bilder på sina vackra planteringar. Gissa varför jag inte har någon bild på mina? Nä, skämt åsido, det kommer bilder snart. Jag börjar närma mig ett slut i tomtplaneringen. Det blir en typ av "Compact living" så mycket som möjligt på en yta så liten som det bara går. wub.gif
Madeleine1
PS! Hej igen... Efter ett tag blir ju många växter lite större och behöver delas. Då har du så att du kan fylla ut där det är lite tomt, eller komplettera om det är någon som behöver en kompis! rolleyes.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta perenner tål flyttar ganska bra, en huvudregel man ofta hör är att vårblommande perenner flyttas på hösten och höstblommande flyttas på våren, men ska man göra om rabatterna brukar man kunna flytta alla växterna både vår och höst + är det riktigt regniga och kylslagna somrar brukar även flyttar av perenner fungera riktigt bra under sommaren.

Själv planterar jag tätt i rabatterna då får man snabbt ett lummigt intryck + man slipper det mesta av ogräsrensningen.
Har man glest i sina perennarabatter kan man plantera in fler perenner eller så in sommarblommor medans perennerna växer sig stora och fyller ut området (det finns många sommarblommor som brukar gå bra att direktså i rabatten som fyller ut de tomma områdena).
catlin
Tack för era svar. rolleyes.gif

Det är nog det här med mellanrummet mellan plantorna mycket som etsat sej fast hos mej. Att där ska finnas så o så många centimetrar för att det ska bli något men jag har ju här förstått att det inte behöver vara så. Allra minst när jag ser era foton. Ska nog försöka få dom där centimetrarna ut skallen o våga sätta växterna lite närmre varandra wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon