Full version: Färg på rosenvial?
Mi70
Jag har länge trott att rosenvial endast kan vara typ vit, ljusblå och rosa. Jag fick frön i våras av min mamma, och sådde, de är nu jättestora snart blommande rosenvial på nära 120 cm.... Men blomman som slog ut idag är mörkt röd, lila nästan. Den ser ut precis som en luktärt. Kan man se skillnad på dem, om man inte vet.... Kan rosenvial ha vilken färg som helst?

Lajo
Den här såg ut att vara något liknande. Mormorsväxter
/Lasse
annaridell
Aha, nu klarnar det. Min moster hade såna monstruösa luktärter. Trodde jag, men de såg precis ut som dina rosenvial. Är det en vanlig ettåring????
Honungsros
Hej!
Rosenvial doftar inget, men det gör väl luktärt antar jag... :-)
Jag hade en rosa Rosenvial tidigare. Blommorna ändrade färg och fick blåare blommor när de blev överblommade. Märktes särskilt när man hade dem i vas minns jag. Men jag har aldrig sett någon så mörkt röd som din!
/Honungsros rolleyes.gif
Pema
Vad jag vet finns den ändast i 2 färger, rosa och vit rolleyes.gif
Swingtime
Rosenvial är en perenn rolleyes.gif
Fenja
Har inte rosenvialen "vingar" på varsin sida om stjälken medan luktärtens stjälk är utan, eller är jag helt ute och cyklar nu (igen)?!
Mvh
Fenja
Ewa L
Jag har både en ljusrosa och en ceriserosa Rosenvial, men skulle jättegärna vilja ha din!! En underbar färg!
Kanske kan tigga mig till en liten bit? unsure.gif Eller byta? Eller nå't?

Mina Rosenvialer har definitivt vingar, däremot vet jag inte hur det är med luktärter, det har jag aldrig några.
pepparmynta
Den Oxblodsfärgade Rosenvialen på bilden är fantastisk! Den skulle matcha min Clematis Rouge Cardinal. . . rolleyes.gif

Rosenvialen har vingar, inte Luktärten.
Mi70
Ojoj, vingar, hmmm, det har jag ingen aning om, får gå ut och kolla och se, kanske har jag fått frön av luktärt av misstag, för alla luktärter luktar ju inte...............

hmmmm, jag återkommer om jag hittar några vingar! wacko.gif wacko.gif
Berith
CITAT (Mi70 @ 23-07-2004, 16:53)
.............kanske har jag fått frön av luktärt av misstag, för alla luktärter luktar ju inte...............

Men är inte det skillnaden på rosenvialen och luktärten - just det där att rosenvialen inte doftar? Luktärten har väl alltid doft? Eller...? unsure.gif
pepparmynta
CITAT (Berith @ 23-07-2004, 19:57)
Men är inte det skillnaden på rosenvialen och luktärten - just det där att rosenvialen inte doftar? Luktärten har väl alltid doft? Eller...?  :unsure:

Nej tyvärr så doftar inte alla Luktärtor. De har varit så hårt odlade på färg, storlek osv att doften mer eller mindre tappades bort på en del sorter.
Vill man vara säker på att få doftande Luktärt bör man läsa noga på fröpåsarna innan köp, det brukar stå när de doftar.

Rosenvialen har inte någon speciell doft, men är mycket trevlig att se på och den är ju dessutom perenn.
Berith
Ahaa! Ska komma ihåg det, för nästa år vill jag ha luktärtor och dom ska vara doftande. Förra året köpte jag "färdiga" luktärtor - dom var ett par dm höga och ganska många i en ask - och dom doftade precis så som luktärtor ska dofta! wub.gif
Fenja
Lathyrus tuberosus, Knölvial, blommar med små cerice blommor som DOFTAR underbart OCH den är perenn!! Man kan använda knölarna som grönsak! Finns på Impecta.se.
Mvh
Fenja
Mi70
Ja, nu har jag läst på om rosenvial och luktärt på nätet, men blev inte klokare. Vingarna är minst lika stora på den misstänkta rosenvialen som på luktärten jag även sått............. Tiden lär väl utvisa om dessa mörklila blommor är rosenvial eller luktärter, kommer de tillbaka nästa år så vet jag ju! rolleyes.gif laugh.gif

Vacker är den ju iallafall...
Ewa L
CITAT (Mi70 @ 24-07-2004, 00:47)
Tiden lär väl utvisa om dessa mörklila blommor är rosenvial eller luktärter, kommer de tillbaka nästa år så vet jag ju!  :rolleyes:  :lol:

Vacker är den ju iallafall...

Och då har du redan en kölista, som gör att du kan byta till dig andra växter. wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon