Dzad
Köpte en två meter hög alm från en plantskola för ett par veckor sedan.
Inte allt för många dagar efter det att jag planterade den märkte jag hål i en del av bladen. Andra blad, ibland de samma, ser nu även ut som de skulle ha blivit lite brända. De är lite svartaktiga på ovansidan.
Är väldigt mån om mitt nya träd. smile.gif
Vad beror detta på och vad kan man göra åt det?

Detta träd stod i ett mycket skuggigt läge vid plantskolan. Nu står den i ett ganska soligt läge på vår gård. Då jag köpte den var alla blad perfekt gröna och hela... Kanske det är skillnaden i solljus som gör detta?

Har vattnat almen ibland under dagar då det varit mycket sol... Skall jag fortsätta med det, eller skall jag t.o.m. vattna nästan varje dag?

En annan liten fråga som ni gärna får svara på om ni har tid: Om man gräver up en 20-30 cm lönnplanta... hur bör man förvara den under transporten 2 timmar bort till en annan trädgård? Kan man bara lägga den med rötter och allt, helt torrt i bilen?
Dzad
Ååhh. Typiskt att mitt första inlägg hamnar i helt fel kategori!
Sorry!
KURT
Hur flyttades almen? Barrot eller med ordentlig jordklump? Almen behöver en hel del vatten, bladen tor jag inte att det är något allvarligt problem med.

Gräv upp lönnen med intakt jordklump och lägg en hink.
Dzad
Den hade ett nät runt en 25 cm i diameter jordklump.

Vad kan det vara som gör att bladen ser ut som de gör då?
katjoh
Jag tycker det låter som om det kan vara lite solbränna. Men trädet klarar säkert det. Jag skulle vattna REJÄLT en gång i veckan. Flera hinkar med vatten om det inte regnar. Inget småskvättande varje dag.

Ska du flytta en uppgrävd trädplanta så ska du väl se till att få med en jordklump runt rötterna, stoppa den i en plastkasse eller hink.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon