Zulan
Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus och har aldrig varit husägare förr. När besiktningsmannen var och tittade på huset så sa han att jag borde ta bort/döda vinrankan som finns intill husgrunden eftersom enligt han den kunde tränga igenom grunden och/eller rör i marken och orsaka stor skada. Nu är det så att den vinrankan är helt underbart fin och det känns ganska regnigt att behöva ta bort den.

Stämmer det överhuvudtaget att att druvor har så starka rötter att dom kan gå igenom en husgrund?

Om det nu är så, tror ni att det skulle gå att flytta på den? I så fall, hur gör man?

Om jag nu verkligen bör ta bort den, hur gör jag det?

KURT
Det är många som har vinrankor mot husväggen. Jag tror inte att de skadar dränering, förövrigt ligger väl inte dräneringen så nära huset! Själva grunden har ett tätskikt som brukar bestå av antingen av gummi/plast matta (nyare hus) eller ett påkletat asfaltlager, vinrankans rötter kommer inte att skada detta tätningsskikt. Endel menar t o m att en växt intill huset kan dra upp ev fukt i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon